Berlingske Business
08:05Sydbank: Novo-aktien skal stige 3-4 pct.

Københavns Lufthavn udvider sikkerhedskontrollen

31BUSThomas-Woldbye-162830.jpg
Overskrift
Administrerende direktør i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye, har store ambitioner om udvidelse af lufthavnens årlige passagertal. Foto: Sophia Juliane Lydolph
31BUSBUSINESS-152743.jpg
Overskrift
En tilbygning på 20 meter i forlængelse af den bygning, der huser sikkerhedskontrollen, skal give plads til en fordobling af det nuværende sikkerhedsområde. Illustration: Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn påbegynder nu det næste store byggeprojekt. Lufthavnens sikkerhedskontrol står over for en udbygning, der vil ende med at koste omkring en kvart milliard kroner.

Egentlig virker det lidt underligt at skulle tale om den centrale sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn en uge efter, at terrorister angreb lufthavnen i Bruxelles.

I årevis har klodens lufthavne opgraderet, videreudviklet og investeret milliarder i en sikkerhedskontrol, der skal forhindre ondsindede i at komme om bord på flyene. Scannerne er i dag så fintfølende og avancerede, at et mikrogram eksplosiv vil blive opdaget i et tætpakket trolley, men hvad hjælper det, hvis bomben som i Bruxelles eksploderer midt i check in-området, længe før scannere og menneskeøjne kan ane faren?

»Det er jo et scenarie, vi har opereret med, og på den måde er det desværre ikke over­raskende,« konstaterer Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne i sit kontor i den ydre del af lufthavnen.

Sidste uges begivenheder har ikke tilskyndet de danske myndigheder til at hæve terrorberedskabet eller styrke sikkerheden ved indgangen til lufthavnen. Thomas Woldbye understreger, at det er Politiets Efterretningstjeneste (PET), der ville skulle træffe en beslutning om en sådan foranstaltning.

»Det er et samfundsspørgsmål. PET sætter sikkerhedsniveauet, og så retter vi ind efter det. Det er samfundet, der skal tage stilling til, hvor mange begrænsninger, man vil sætte for at beskytte os mod terrortruslen,« siger Thomas Woldbye.

Derfor koncentrerer man sig her og nu om sikkerhedskontrollen inde i lufthavnen, og her sker der lidt.

Parat til 40 millioner

Torsdag eftermiddag tages det første officielle spadestik i det næste store byggeprojekt i Københavns Lufthavn.

I løbet af det kommende år er det planen, at de nuværende 18 spor skal udvides til 24 spor i sikkerhedskontrollen i et forsøg på at sikre, at lufthavnens så roste sikkerhedskontrol er gearet til den vækst i antallet af passagerer, man forventer.

»Egentlig kunne vi måske godt have ventet et år, men vi kan godt lide at være på forkant med tingene,« siger Thomas Woldbye.

Efter fire år med støt vækst i passager­tallet – i 2015 betjente man 26,6 millioner – står hovedstadens lufthavn over for en større øvelse med at forberede bygningerne til den passagervækst, man forventer de kommende år.

Lufthavnen har en vision om at kunne håndtere op mod 40 millioner passagerer om året, men udadtil er man foreløbig forsigtig med at melde noget konkret ud om, hvornår det skal ske.

Til gengæld er man ret konkret i bygge­planerne. I efteråret åbnede man for nye gates med udvidelsen af C-fingeren, Terminal 2 blev udvidet, og hovedstartbanen blev forlænget, så der kunne blive plads til, at verdens største passagerfly, Airbus 380, kan lande og lette i lufthavnen.

Byggeprojekterne udmærker sig ved at udvide og bygge på de eksisterende rammer, og det er en bevidst strategi, fortæller Thomas Woldbye.

»Det har været drøftet, om vi eksempelvis skulle bygge en helt ny Terminal 4, men vi har valgt at gøre det på en måde, hvor vi bygger i etaper. Fremfor at skulle ud og finde finansiering til en ny stor Terminal 4, kan vi med den etapevise udbygning selv løfte en stor del af opgave,« siger Thomas Woldbye.

Strategien kommer dog ikke uden udfordringer og betyder eksempelvis, at passagerne må affinde sig med gener i form af bygge­rod og støj.

»Vi foretager detaljerede passager­målinger, og her kan vi se, at den slags lige tager toppen af tilfredsheden. Men vi taler om et par procenter fra eksempelvis 87 procent ud af 100 og ned til 85 procent,« siger Thomas Woldbye.

Sikkerhed fylder mere

Udbygningen indebærer, at man vil udvide den nuværende sikkerhedskontrol, der ligger placeret på første etage ved Terminal 2, fysisk med 20 meter ud mod det, der tidligere har været en parkeringsplads, hvilket vil gøre hele sikkerhedsområdet cirka dobbelt så stort.

Udvidelsen er en naturlig konsekvens af, at sikkerhed fylder mere og mere lufthavnene.

»Vi har flere sikkerhedsfolk, end vi nogensinde har haft, så det fylder bestemt ikke mindre. Sikkerhedsreglerne er bredere, end de nogensinde har været,« siger Thomas Woldbye.

Sikkerhedskontrollen i Københavns Luft­havn er inden for de seneste tre år blevet kåret som verdens bedste to gange, og det er fortsat ambitionen, at størstedelen af passagerne skal kunne regne med at komme igennem kontrollen på under fem minutter.

»Vi er ret effektive til at få folk igennem på en måde, der går hurtigt, uden at folk bliver stressede. Det kræver nogle fysiske rammer, som vi vil være sikre på er til stede med den her udbygning,« siger Thomas Woldbye.

Udvidelsen ventes at være på plads og færdig i løbet af det kommende år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen