Berlingske Business

Københavns Lufthavn slog passagerrekord med en million

lufthavn
Foto:

26,6 millioner rejsende passerede igennem Københavns Lufthavn i 2015, og det er rekord.

København: Med en ordentlig slutspurt i december satte Københavns Lufthavn punktum for endnu et rekordår, hvor i alt 26,6 millioner passagerer var igennem lufthavnsterminalerne.

Det er én million mere end året før, svarende til en fremgang på 3,8 procent.

Og væksten er i høj grad sket i kraft af flere nye langdistanceruter, fortæller administrerende direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

- Antallet af lange ruter til og fra København er fordoblet i løbet af det seneste tiår, og alene sidste år kom der fem nye interkontinentale destinationer på vores rutekort.

- Flere ruter betyder også flere passagerer, og alene i december var der 15,2 procent flere rejsende på de lange ruter, som således vokser betydeligt hurtigere end gennemsnittet, siger han.

Lufthavnen har gjort sit til at sikre fremtidig vækst på de interkontinentale ruter ved at udbygge C-fingeren og ved at sikre, at kæmpeflyveren Airbus A380 kan lande og lette fra København.

Samtidig er der planer om at udvide lufthavnen, så der fremover er kapacitet til at tage imod 40 millioner passagerer årligt.

Mens langdistancetrafikken har fået et gevaldigt løft, er der også fremgang på 4,4 procent på de europæiske ruter. Til gengæld er indenrigstrafikken faldet med 2,9 procent.

I december endte passagertotalen på lige knap to millioner, svarende til en stigning på 12,5 procent i forhold til samme måned i 2014.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen