Berlingske Business

Københavns Lufthavn har brugt hundredetusinder på psykologisk påvirkning af passagererne. Og resultatet er genialt

woldbye
Overskrift
Københavns Lufthavn er klar til at tage imod endnu flere langdistancefly i en ny tilbygning på lufthavnens »C-finger«. Thomas Woldbye, adm. direktør i lufthavnen viser rundt. Foto:
 

En spritny udbygning i lufthavnen skal bane vejen for vækst på langdistanceruterne fra den danske hovedstad, men det er indretningen, der gør den nye glastilbygning interessant.

Københavns Lufthavn går efter at vokse fra godt 25 mio. passagerer til 40 mio. passagerer, og første skridt i den retning er tre nye gates i den nybyggede forlængelse af C-fingeren. Den spritnye forlængelse er specialdesignet til at håndtere store flytyper som eksempelvis den Airbus A380'er som det arabiske flyselskab Emirates sætter ind på ruten mellem Dubai og København til december.

07BUSNasdaq-1.jpg

Tilbygningen har kostet et godt stykke over 200 mio. kroner og står nu klar og ligner et stykke stramt, danske design, der hjælper folk afsted mod fjerne destinationer eller byder velkommen til København. Overalt står rækker af sorte syverstole på det blankpolerede hvide marmorgulv, og under loftet lyser gigantiske runde lamper op på en knaldsort baggrund.

Loungeområde

Den nye tilbygning huser tre gates, der er specialbygget til at håndtere de store langdistancefly. Passagerervæksten på langdistanceruter har de seneste år været op mod to gange større end på de kortere ruter, og for at lokke flere flyselskaber til, må lufthavnen udvide kapaciteten.

Men den nye tilbygning er ikke bare et spørgsmål om ekstra plads, men også et studie i »nudging« - en ubemærket påvirkning af passagerernes adfærd gennem nøje udtænkt indretning. Lufthavnen har brugt flere hundredetusinder kroner på studier i passageradfærd, samt hvordan den kan påvirkes i en mere effektiv retning.

»Det er eksempelvis ikke tilfældigt, hvordan stolene står. De står ikke i lange rækker, for så ved vi, at folk kun sætter sig på hveranden. I stedet står de i et nøje udregnet Tetris-mønster, der bedre matcher antallet af, hvor mange passagerer, der rejser alene eller i grupper. På den her måde får vi folk til at at fylder stolene op og udnytte pladsen bedre,« forklarer adm. direktør Thomas Woldbye.

tax

Erfaringerne viser også, hvordan passagerer ikke benytter de pladser, der er længst væk. For at få folk til at trække ud i hjørnerne, er stolene her tydeligt betrukket med bløde sæder, har armlæn eller tydeligt markerede stikkontakter til opladning af telefoner med mere.

På rejser til USA skal amerikanske rejsende udfylde formularer inden afgang. Ved at markere standere med et stort amerikansk flag udfylder 90 pct. af de amerikanske passagerer nu formularen uden at blive bedt om det. En anden ændring er, at hele tilbygningen fungerer som venteområde for alle tre gates. På utallige skærme kan passagerer således holde sig orienteret om, hvor længe der er til boarding eller hvilke rækker, der nu skal gå om bord.

Street View of Tehran with Milad Tower and Alborz Mountains

Det er alt sammen små tiltag, ingen vil bemærke, hvis de ikke er gjort opmærksomme på det, men resultatet er til at føle på, forklarer lufthavnsdirektøren.

»Vi er en af de første lufthavne, der er gået videnskabeligt til værks med det her, så vi var lidt usikre på, om det virkede. Men det gør det. Vi har lavet prøver ved nogle af de gates, hvor SAS flyver fra. De var gennemsnitligt 10 minutter forsinket ved afgang, men efter vi prøvede det nye system er de 5 minutter for tidligt ude fra gaten. Det er helt vildt,« siger Thomas Woldbye.

Københavns Lufthavn planlægger at investere for en milliard kroner om året i de kommende år, og øverst på to-do-listen står en udbygning af Terminal 2. Det vil give plads til flere af de butikker, cafer og restauranter, der lige nu sørger for 70-75 procent af lufthavnens profit.

Lufthavnen har vundet prisen som mest effektive lufthavn i Europa 10 ud af de seneste 12 år, og den statistik skal gerne fortsætte, slår Thomas Woldbye fast. Det drejer sig eksempelvis om bedre security og automatisk paskontrol, som lufthavnen forventer at investere flere hundrede millioner i i de kommende år.

TV: Storstilet udbygning i lufthavnen

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen