Berlingske Business

Københavns Kommune ejer aktier i Ryanair

Ryanair
Københavns Kommune har besluttet sig for at boykotte Ryanair, men nu er det kommet frem, at kommunen selv har aktier i det irske flyselskab. Foto:

Københavns Kommune vil ikke flyve med Ryanair, men nu viser det sig, at man ejer aktier i det irske flyselskab. De skal afhændes, lyder det fra rådhuset - men det kan ikke ske før til august.

Luftkampen mellem de danske fagforeninger og Ryanair raser. Førstnævnte har Københavns Kommune som forbundsfælde, og overborgmester Frank Jensen (S) har i Berlingske gjort det klart, at kommunen ikke vil flyve med det irske lavprisselskab.

Nu viser det sig imidlertidig, at Københavns Kommune selv ejer en bid af Ryanair. Det skriver Dagbladet Politiken.

»Vi investerer løbende vores likviditet i værdipapirer gennem investeringsfonde. Og en af de fonde har altså investeret i Ryanair, men de bliver solgt hurtigst muligt«, siger Lars Weiss, socialdemokratisk medlem af Københavns Borgerrepræsentation og gruppeformand til Politiken.

Hovedstadskommunen investerer løbende et trecifret millionbeløb i aktier, men det er uvist, hvor mange aktier i Ryanair man ejer. Sikkert er det dog, at der er flertal i kommunen for at sælge, men det kan i praksis ikke lade sig gøre før til august, hvor økonomiudvalget mødes igen.


frank


Det er i øvrigt ikke første gang, at Københavns Kommune kommer galt afsted med sine investeringer. Tidligere har det undersøgende medie Danwatch afdækket, hvordan kommunen havde aktier i selskaber, der opererede på Vestbreden. Værre var det dog tilbage i 2009, hvor det kom frem, at kommunen havde investeret i selskaber, der fremstiller klyngebomber.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen