Berlingske Business

København trækker det laveste antal krydstogtgæster i fem år

kryds
Turnaround-gæster starter eller slutter rejsen i København og bruger derfor lidt længere tid i byen. En turnaround-gæst bruger i gennemsnit 2000 kroner under deres ophold, mens en endagsturist bruger 500 kroner. Foto:

I år ventes det laveste antal krydstogtgæster i fem år. Det betyder lavere indtægter, for turisterne bruger mange penge i byerne, hvor de lægger til.

Færre krydstogtrederier lægger vejen forbi København i år 2015. Antallet af krydstogtgæster bliver det laveste i fem år, og det betyder mistede indtægter, for de sejlende turister brænder mange penge af på deres stop, skriver Jyllands-Posten mandag.

I årene 2011 til 2013 havde København besøg af 800.000 krydstogtgæster årligt. Siden er tallet faldet med 15 procent til 680.000 i 2015.

disney

Chef for Cruise Copenhagen Network, Claus Bødker, arbejder på at skaffe krydstogtskibe til København. Han peger på Norges høje prisniveau, som en af de ting, som afskrækker de sejlende tursister fra at besøge de skandinaviske byer. Turismeforsker og ekstern forsker ved CBS Lise Lyck har dog et andet bud på årsagen.

»Nordhavnen er et vindblæst sted, som ikke er særligt attraktivt. Samtidig har der været trafikale problemer, så der har været besværligt for gæsterne at komme ind til byen. Det er uheldigt, for krydstogtturrisme er en hastigt voksende industri,« siger hun.

13BUSSKagen Havn.jpg

Ifølge Claus Bødker er der kommet styr på Nordhavnen i år, og allerede næste år ser krydstogtgæsterne også ud til at vende tilbage. Rejserne planlægges lang tid i forvejen, og i 2016 forventes 720.000 gæster at besøge hovedstaden.

TV: Krydstogter sejler udenom København

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen