Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

København får flere hundrede nye delebiler

Renault
GreenMobility og Renault til september sender 450 eldrevne delebiler ud i hovedstadens gader. Prisen beregnes på minutbasis, men taksten er endnu ukendt.

Det danske firma Green Mobility sender 450 elbiler på gaden i København i et nyt delebilskoncept. Konkurrenten DriveNow ser positivt på den kommende konkurrence.

Som den første by i verden får København et spritnyt delebilskoncept til september. I samarbejde med det franske bilmærke Renault sætter det danske firma Green Mobility 450 nye elbiler på gaden i et stor­stilet projekt, der skal ændre københavnernes transportvaner.

Flere tilflyttere og fokus på deleøkonomi baner vejen for at få pendlerne over i de nye biler, lyder det fra direktør i Green Mobility, Henrik Isaksen.

»I København har vi en befolkningsvækst på omkring ti procent om året, og vi er omkring 100.000 flere borgere i København i 2020. Alle skal på en eller anden måde rundt i byen, og der vil free floating delebiler være en af løsningerne,« siger Henrik Isaksen.

Car2go lanceres i Danmark

Bilflåden vil bestå af Renault-biler af modellen Zoe, som vil være parkeret på gader og stræder i København. Gennem en app vil brugerne kunne se, hvor den nærmeste bil holder og reservere den i 15 minutter, før bilen skal bruges.

Prisen er baseret på minuttakst, hvor benzin, forsikring og parkering er inkluderet. Bilerne vil blive administreret af Green Mobility, der sørger for at oplade og rengøre bilerne.

Selv om selskabet endnu ikke har offentliggjort, hvad priserne for et minuts kørsel kommer til at ligge på, vil Henrik Isaksen ikke lægge skjul på, at konceptet kommer til at ligge i skarp konkurrence med DriveNow, der har en lignende forretningsmodel i København.

»Naturligvis vil Green Mobility og DriveNow være konkurrenter. Vi tilbyder et næsten tilsvarende produkt. Lagkagen skal deles, men vi tror også på, at den bliver større. Der kommer flere brugere til, når der er flere biler tilgængelige. Der er plads til os, men vi mener også, det er sundt med noget konkurrence,« siger han.

12BUS20160309-121419-2BM-16.jpg

Ifølge Henrik Isaksen er bybilen billigere end andre transportmuligheder bortset fra den offentlige transport.

»En af ulemperne ved, når der ikke er tilstrækkelige mange free floating-biler i markedet, er, at man ikke kan være sikker på, at der er en bil tæt nok på. Med flere udbydere vil der også være flere, der vælger free floating-biler,« siger han.

Konkurrent hilser velkommen

Hos DriveNow hilser man det nye delebilskoncept velkommen.

»Flere konkurrenter og aktører på markedet er en positiv ting. Delebilmarkedet i København er stadigvæk så ungt, at vi er på et stadie, hvor københavnerne er ved at lære at bruge de her bybiler. Derfor vil en ny spiller på markedet være med til at styrke den forklaring, og det vil også være med til, at der ikke er så langt mellem bilerne,« siger Morten Nissum Larsen, PR & Communications Officer i DriveNow.

26BUStesla-side-3-115916.jpg

Skal det forstås sådan, at I synes, det er positivt for jer, at der kommer 450 nye elbiler?

»Ja. Som vi ser det nu, så er markedet stadig så ungt, så vi tror på, at potentialet i København er rigtigt stort. Der er stadig mulighed for at få mange flere ud og køre i de her bybiler. Det kræver til gengæld, at folk lærer at bruge dem, og det vil endnu en aktør på markedet hjælpe til med,« siger han.

Efter blot 17 måneder i København måtte delebilskonceptet Car 2 Go i januar 2016 dreje nøglen om i København på grund af for få brugere.

Ifølge trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann er det ikke til at vide, om der er et marked for Green Mobility og Renaults nye delebilskoncept.

»Konceptet henvender sig til de brugere, der benytter kollektiv trafik, cyklen og i nogle tilfælde taxi. Udfordringen i København er, at alternativerne måske er for gode til delebiler. Hvor sjovt er det at sidde i kø i København i en elbil? Men det er kun fremtiden, som kan vise, om der er et marked for det,« siger han.

Henrik Isaksen håber, at flere pendlere vil lade deres egen bil stå derhjemme, fordi udbuddet af elbiler vil blive større med Green Mobility og Renaults nye koncept.

tesla

»Der kommer 450 flere biler på gaden i København over én måned. Det kan godt være, det giver lidt trængsel, men vi tror på, at man så fravælger egen bil. Og det er det, der er tanken med det her – at man fravælger sin egen bil, når der er adgang til flere elbiler,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen