Berlingske Business

København efter rekordår med vejkaos: Nu stopper det

vej
Overskrift
Vejarbejde i København. Her ved krydset mellem Tagensvej og Nørre Allé. Foto:
 

Københavns Kommune vil slå hårdt ned på entreprenører, som sløser med vejarbejdet i byen. Fremover vil der falde betydelige bøder.

Efter et år med det værste vejkaos nogensinde er der godt nyt til de hårdtplagede københavnere. Københavns Kommune vil fremover give langsomme entreprenører store bøder for at tvinge vejarbejde hurtigere igennem. Entreprenørerne selv kalder det en dårlig idé og opfordrer i stedet til samarbejde.

BT

Alt for ofte har gravearbejde stået stille, fordi entreprenørerne ikke har gjort det helt færdigt. Men det kan kommunen ændre på med den nye vejlov, der netop er vedtaget i Folketinget, og som træder i kraft 1. juli.

»Vi får nu mulighederne for at udstede bøder, hvis man bare lader et gravearbejde stå. Vi har oplevet, at entreprenører påtager sig rigtig mange arbejdsopgaver på én gang og sender deres folk rundt, hvor det er mest lukrativt, og lader resten af arbejdet stå stille,« siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Han forventer, at mulighederne for at give bøder, vil gøre vejarbejdet hurtigere og sikre bedre fremkommelighed i byen.

12BUSPix-case-bred.jpg

Det tvivler de entreprenører, der nu risikerer at blive ramt af bøder, på. Hos Danske Anlægsentreprenører mener branche-direktør Niels Nielsen, at bøderne risikerer at skabe flere konflikter mellem kommunen og entreprenørerne.

»Vi synes, det er en rigtig dårlig vej at gå med bøder. Der er mange modsatrettede interesser og forskellige hensyn ved de her projekter, og der kan være mange grunde til, at et projekt bliver forsinket. Det samarbejde, vi allerede har indledt med Københavns Kommune, fungerer, og det er meget bedre, end at nogen render rundt med en bødeblok,« siger Niels Nielsen.

Han siger, at bøderne kan gøre vejprojekterne dyrere for kommunen.

»Der er ingen tvivl om, at bødestraffe øger risikoen ved et projekt. Den risiko må entreprenøren tage med ved et projekt, og det kan fremover betyde højere priser,« siger Niels Nielsen.

Morten Kabell mener, at kommunen har forsøgt at undgå bøderne, men at de har vist sig at være nødvendige.

»Vi ved, at uanset hvor meget koordinering vi laver, har der været nogen, som ikke er til at snakke med, og som har haft retten til at være ligeglade. Dem kan vi nu give en afgift. Men vi vil selvfølgelig helst samarbejde,« siger Kabell.

Han tror ikke på, at priserne vil stige, men derimod at enkelte entreprenører vil droppe at byde på fremtidige projekter.

»De seriøse entreprenører kan selv se, at de ikke skal genere byen i uanede mængder af tid. Men hvis det her betyder, at nogle af de mindre seriøse entreprenører forsvinder, tror jeg, at alle kan leve med det. Hvis vi fjerner de useriøse fra markedet, betyder det, at arbejdet bliver lavet hurtigere og mere effektivt,« siger Morten Kabell.

Han understreger, at ved siden af mulighederne for at give bøder skal der være bedre koordinering mellem kommunen og de selskaber, som er involveret i vejarbejdet. Han siger, at der spildes mange penge på at grave i de samme veje.

vejarbejde

»Jeg tror, at mange københavnere kan genkende de her fuldstændig hul i hovedet-situationer, hvor man oplever, at ens fortov, cykelsti, eller vej er blevet gravet op og dækket fint til igen, hvorpå der ugen efter kommer nogle andre og graver det hele op igen. De situationer skal vi simpelthen slippe fuldstændig af med, og vi ved allerede nu, at der sker en bedre koordinering,« siger Morten Kabell.

Vejarbejde er en omfattende økonomisk belastning for samfundet. Dansk Transport og Logistik (DTL) har tidligere estimeret, at forsinkelserne på vejene koster samfundet op mod 20 milliarder kroner om året. En del skyldes generelt manglende kapacitet på vejene, men en stor del af tabet skyldes vej-arbejde.

Vejarbejde har også en negativ betydning for de enkelte forretninger.

En undersøgelse fra sidste år foretaget af Berlingske Research blandt næsten 1.400 københavnske virksomheder viste, at op imod 70 procent mente, at fremkommeligheden er forværret inden for de seneste fire år. 40 procent mente, at de trafikale problemer skader deres mulighed for at drive forretning.

 

BT

12BUSPix-case-bred.jpg

vejarbejde

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen