Berlingske Business

Kinesisk Uber-kopi rejser milliarder

DIDI-TAIWAN/
Didi Chuxings hovedkvarter i Beijing, Kina. Foto:

Den kinesiske app Didi, der minder om Uber, har rejst 4 mia. dollar i kapital. Investorerne tæller den japanske televirksomhed Softbank og Mubadala Capital, der er en statsejet fond fra Abu Dhabi.

Det oplyser kilder med kendskab til sagen til Wall Street Journal.

Kapitalindskuddet værdisætter ifølge samme kilder Didi Chuxing Technologys til 56 mia. dollar. Til sammenligning lå Ubers værdi på omkring 68 mia. dollar, da selskabet sidst rejste kapital i juni 2016.

Den nye finansielle styrke er med til at ruste Didi til at indtage et marked, hvor teknologigiganter som Alphabet, Baidu og bilproducenten Tesla kæmper om at udvikle fremtidens førerløse køretøjer.

Didi vil blandt andet udvikle selvkørende busser, metroer og taxier baseret på brugernes rejsemønstre. Og her kan Didi få hjælp fra de data, som det indsamler fra sine mere end 450 mio. aktive brugere.

»Indsigten i den gennemsnitlige brugeres adfærd er større i Kina end i USA, så man kan godt hævde, at Didi er bedre positioneret på markedet, når det kommer til automatiske køretøjer,« siger Chris DeAngelis, der er ledende medarbejder i konsulentvirksomheden Alliance Development Group, til the Wall Street Journal.

Sidste år overtog Didi Ubers forretning i Kina samt konkurrenten Grab Taxi Holdings, der operer i Thailand, Indonesien og andre lande i Sydøstasien.

UBER

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen