Berlingske Business
17:42

Kinesisk rederi køber konkurrent og haler ind på Mærsk

COSCO container is seen at the
Kinesiske Cosco Shipping rykker sandsynligvis op på tredjepladsen over verdens største containerrederier. Reuters/Vincent West

Cosco fra Kina får en flåde på over 400 containerskibe, hvis køb af rederi fra Hongkong falder på plads.

Bølgen af opkøb og sammenlægninger blandt verdens containerrederier fortsætter.

Søndag har Cosco Shipping Holdings, en af de store konkurrenter til det danske Maersk Line, fremsat et købstilbud på Orient Overseas International Ltd. (OOIL) fra Hongkong.

Det skriver AP og Reuters.

Hvis handlen går igennem, rykker det kinesiske Cosco Shipping op på tredjepladsen over verdens største containerrederier.

Købstilbuddet lyder på 49,2 milliarder Hongkong-dollar eller cirka 41 milliarder kroner.

546565828.jpg

Aktionærerne i OOIL kan glæde sig over, at beløbet er 38 procent højere end selskabets værdi på børsen i Hongkong, da aktien senest blev handlet.

Selskabets hovedaktionærer har ifølge Reuters allerede accepteret at tage imod tilbuddet og sælge deres andel på 67 procent af aktierne til Cosco Shipping.

Dermed kan kun indsigelser fra konkurrencemyndigheder komme i vejen for en aftale.

Konkurrencen mellem containerrederier er hård. Faldende rater og afdæmpet verdenshandel har ført til konsolideringer, og de seks største rederier kontrollerer i dag 63 af markedet.

Sidste år købte Maersk Line det tyske rederi Hamburg Sud, mens det franske CMA CGM overtog rederiet Neptune Orient Lines fra Singapore.

OOIL's datterselskab, Orient Overseas Container Line, har en bid på 2,7 procent af det globale containermarked.

Med overtagelsen vil Cosco Shipping råde over godt 400 containerskibe.

Samlet kan flåden transportere næsten tre millioner standardcontainere, oplyser selskabet i en meddelelse søndag til børserne i Shanghai og Hongkong.

Det vil gøre rederiet til verdens tredje største.

Maersk Line er nummer ét foran Mediterranean Shipping Company fra Schweiz, mens CMA CGM vil blive fortrængt til fjerdepladsen.

Ud over containerrederiet ejer OOIL havneterminaler og selskabet investerer også i ejendomme. Primært på det kinesiske fastland.

pix-Goldeneye

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen