Berlingske Business

Kinesisk rederi bestiller 11 kæmpeskibe

GREECE-CHINA-SHIPPING
Maersk Lines konkurrent China Cosco Holdings har bestilt 11 containerskibe. Skibene får en kapacitet på 19.000 tyvefodscontainere, teu, og får dermed stort set samme størrelse som Maersk Lines store Triple E-containerskibe. Foto:

Maersk Lines konkurrent China Cosco Holdings har bestilt 11 containerskibe til en samlet værdi af 1,5 mia. dollar, eller omkring 10 mia. kr. Det fremgår af Bloomberg News.

Maersk Lines konkurrent China Cosco Holdings har bestilt 11 containerskibe til en samlet værdi af 1,5 mia. dollar, eller omkring 10 mia. kr. Det fremgår af Bloomberg News.

Skibene får en kapacitet på 19.000 tyvefodscontainere, teu, og får dermed stort set samme størrelse som Maersk Lines store Triple E-containerskibe.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Seks af skibene skal bygges på værfter kontrolleret af China Ocean Shipping Group, mens de resterende vil blive bygget på værfter ejet China Shipbuilding Industry Corp. og China State Shipbuilding Corp.

Det kinesiske rederi er ifølge en opgørelse fra Alphaliner verdens sjettestørste med en samlet kapacitet på 704.478 teu. De nye skibe, der vil blive leveret i 2018, vil styrke kapaciteten og skal ses som en opgradering af rederiets flåde, oplyser China Cosco.

Bloombergs egen analytiker vurderer, at investeringen sker ud fra et ønske om at reducere enhedsomkostningerne ved at transportere containere - en strategi, som Maersk Line har haft succes med.

Selv bestilte Maersk Linie tidligere i år 11 nye Triple E-containerskibe, der hver især har en størrelse på 19.630 tyvefodscontainere. Prisen for skibene, der er bestilt hos det sydkoreanske værft Daewoo, er 1,8 mia. dollar.

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen