Berlingske Business

Kina sender sit største selvbyggede passagerfly på vingerne

CHINA-AVIATION-COMAC
Overskrift
Der er tale om flymodellen C919. Den har plads til knap 170 passagerer og kan tilbagelægge omkring 5555 kilometer, inden de sidste dråber brændstof er suget ud af tanken. Foto:
CHINA-AVIATION/COMAC-FLIGHT
Overskrift
ARKIVFOTO Foto:

Kinas ambitioner inden for luftfart har fået luft under vingerne. Bogstaveligt talt.

Et vigtigt skridt i de kinesiske bestræbelser på at blive en aktør i trafikken blandt skyerne er således fredag blevet taget.

Det første større passagerfly med "Made in China" på siden har som planlagt været ude på sin jomfrurejse efter flere års forsinkelse.

Den statsejede flyproducent Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) står bag flyet.

Birger Christensens nye direktør Denise Christensen.

Der er tale om flymodellen C919. Den har plads til knap 170 passagerer og kan tilbagelægge omkring 5555 kilometer, inden de sidste dråber brændstof er suget ud af tanken.

De kinesiske politikere håber, at det vil mindske afhængigheden af verdens to største flyproducenter, Boeing og Airbus, at have et kinesisk firma, som selv kan stykke større flyvemaskiner sammen.

Flere luftfartseksperter ser Comac som en seriøs udfordrer til amerikanske Boeing og europæiske Airbus.

»Jeg tror, at Boeing og Airbus allerede i dag ser Comac som en fremtidig trussel og holder skarpt øje med, hvad der sker,« har Ole Kirchert Christensen, ejer af Travelbroker og redaktør for branchemediet check-in.dk, tidligere sagt til Ritzau.

Kinesisk Bank CHINA POST BANK-IPO/

Nogenlunde samme vurdering kommer fra Greg Waldron, redaktør for luftfartsmediet Flightglobal. Inden for et årti kan Kina være en stor spiller på det internationale flymarked, mener han.

I første omgang vil Comacs fly - hvis alt går vel - flyve på indenrigsruter i Kina, der i sig selv er et kæmpe marked.

Ifølge tal fra luftfartsorganisationen IATA vil antallet af flyvninger internt i Kina i 2024 overhale antallet i USA, og det giver Boeing og Airbus dollartegn i øjnene.

De to mastodonter anslår, at der de næste to årtier vil blive solgt i omegnen af 6000 fly til Kina til en samlet værdi af svimlende 1000 milliarder dollar.

Comac har allerede modtaget hundredvis af ordrer på selskabets fly.

løkke

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen