Berlingske Business

Kilometertunge postbude skal lære at køre grønt

Post DK
Post Danmark-chef Martin von Horsten vil bringe selskabets brændstofforbrug ned ved at tilbyde postbude en uddannelse i grøn kørsel. Foto:

Post Danmark postbude når tilsammen seks gange rundt om jorden i løbet af en gennemsnitlig dag i deres karakteristiske gule biler. Nu vil Post Danmark undervise budene i grøn kørsel, så brændstofforbruget kan bringes ned.

De danske postbude skal med hjælp fra eksperter lære at køre mere grønt og spare på brændstoffet, så de fremover kan nå to kilometer længere ud i det danske landskab pr. liter brændstof. Sådan lyder målsætningen fra Post Danmark, der allerede onsdag har det første hold postbude på skolebænken.

Hvis planen lykkes, vil Post Danmark udover en økonomisk besparelse samtidig skåne miljøet for omkring 3200 ton CO2 om året, hvilket svarer til ca. 1000 danske husstandes udledning.

28BUSPix-Swipbox1_Business

»Uddannelsen i grøn kørsel udbydes i hele landet og gennemføres af vores bedste chauffører og tekniske eksperter. De er virkelig dygtige til at få flest mulige kilometer ud af hver liter brændstof, og fordi de selv kender budenes hverdag, fungerer de rigtig godt som undervisere og rollemodeller,« siger Martin von Horsten, der er chef for produktionsudvikling i Post Danmark.

De 3.500 postbude, der dagligt bruger bil for at komme rundt i landet med post og pakker, når tilsammen seks gange rundt om jorden i løbet af en gennemsnitlig dag. Ifølge Post Danmark viser et pilotprojekt, at budene kører omkring 10 pct. flere kilometer på literen efter at have været på kursus i grøn kørsel.

Samlet set har PostNord-koncernen som helhed et mål om at reducere udledningen af CO2 med 40 pct. i 2020 set i forhold til 2009.

Kaja har været postbud i over 25 år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen