Berlingske Business

Kia vinder med billige løsninger

Den koreanske bilfabrik Kia har fået godt fat i det danske marked og vil nu vinde øgede markedsandele ud fra en helt

klar strategi: Kia vil dække den nederste del af markedet, hvor kunderne går efter den billigste løsning, og hvor

komfort og sikkerhedsudstyr ikke ligger højt på prioriteringslisten.



Ifølge salgs- og marketingchef Jacob

Nellemann, Kia Danmark, ligger der her et stort marked åbent for den danske importør af prisbillige vare- og personbiler.



-

Der er i virkeligheden færre kunder til de bilmærker, der stræber efter toppen af markedet, fastslår han.



Kia

har fået fodfæste på forholdsvis få år. Salget af Kia herhjemme går blot tilbage til 1996, men

i dag har Kia 5,6 pct. af det danske gulplademarked. Han understreger, at Kia ikke blot har lave priser, men at der er tale om basisprodukter,

der fungerer.

Nærtransport

- Kia kan levere en transportløsning med en høj nyttelast, men komfort og sikkerhed

er ikke det, der er højst prioriteret. Vi har gulpladebiler til nærtransport. Det er typisk sådan, at har man et

køretøj, der skal flytte varer eller sten og grus fra A til B, bliver køretøjet slidt meget hurtigt. Ser

man sådan på det, er det lige meget, om man har givet 100.000 kr eller 200.000 kr. Efter tre år er bilen alligevel

død. Vi leverer med tre års garanti, og det er et stort plus, siger Jacob Nellemann.



Kia har i dag en enkelt kassevogn

på programmet, og det bliver der ikke ændret på lige med det samme. Pregio sælges i omkring 100 stk. om året herhjemme,

og den fås kun i en model med en 2,5 TDi dieselmotor, der dog ikke er med den udbredte commonrail teknologi. Efter sommeren

lanceres Pregio i en faceliftet udgave med nyt design på fronten og en ny kabineindretning.

Færdige løsninger

Med

en pris på lige under 100.000 kr kan den kile sig ind i den del af markedet, hvis varebilen ikke må koste mere end højst

nødvendigt.



Programmet omfatter også arbejdsbilen K2700, der også lanceres i en moderniseret udgave i år.



Den

fås i tre udgaver: Double Cab, Single Cab og King Cab. Den sælger noget bedre end kassevognen i Danmark.



- Kia har

udviklet en stribe færdige løsninger til K2700 som tiplad, alukasse og autotransporter. De er et arbejdsredskab til nærtransport

og har en høj nyttelast til en lav pris. Efter sommer lanceres K2700 i en faceliftet udgave med ny kabine og et pænere

design. I forhold til vore konkurrenter har vi standardiseret produktionen, så f.eks. lad er præmonteret, og derved bliver

det let for forhandler og kunder at bestille det ønskede køretøj, forklarer Jacob Nellemann.

Ny SUV

på vej

Årets nyhed i Kias varevognsprogram bliver en lille SUV, som introduceres til oktober. Den får en toliters

turbodieselmotor, men vil også kunne fås med benzinmotor. Den nye Kia SUV, hvis navn endnu ikke er offentliggjort, skal

tage konkurrencen op med bl.a. Suzuki Grand Vitara og Toyotas RAV4.



Den nye SUV føjer sig til det efterhånden omfattende

udvalg af MPV''er, som Kia også udbyder som varebiler på gule plader.



Den store og meget rummelige MPV er Carnival

Van, der er slået stærkt igennem. Den sælges især som mesterbil. Kia Danmark arbejder på at lancere en

model med tre sæder foran i stedet for som nu to sæder.



Desuden har Kia fundet en interessant niche for Carnival

som autocamper. Kia har fået den godkendt til fire sovepladser, og den er indrettet med et lille køkkenafsnit med kogeplade

og vask.



Også den mellemstore MPV Sorrento Van sælges ofte som mesterbil. Her sælges op mod 95 pct. på

gule plader.

To varerum

Kia kompakte og prisbillige MPV er Carens Van, hvor Kia Danmark har udviklet to bunde til varerummet.

Med den ene fås man en bund uden læssekant, men med et lidt mindre varerum.



Med den anden får man højere

til loftet, men en læssekant, så valget afgøres af, hvor tunge varer man skal lægge ind i varerummet.



Selv

om Jacob Nellemann føler sig godt rustet til at imødekomme behovet for varebiler, kunne han dog godt ønske sig

at stå stærkere indenfor kassevogne.



- Jeg så gerne, at vi havde et mere omfattende kassevognsprogram med nogle større

kassevogne. Dér har vi ikke noget tilbud til kunderne i dag, men der er et marked, og der er et hul i vores program, siger

han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen