Berlingske Business

Kastrup er forsinket med ny terminal

Kastrup er forsinket med ny terminal - 1
Foto:

Den kommende terminal specielt til lavprisselskaber i Kastrup Lufthavn åbner formentlig først i 2011. Hvem der skal bygge den såkaldte CPH SWIFT- terminal, er endnu ikke besluttet.

Ferierejsende med europæiske lavprisfly må vente endnu mindst et år, inden de får deres egen strømlinede terminal i Kastrup Lufthavn.

Det stort anlagte byggeri af den 9000 m2 store terminal med tilnavnet, SWIFT er det største anlægsarbejde i lufthavnen de sidste ti år.

Oprindelig skulle byggeriet være påbegyndt i begyndelsen af dette år, og de første passagerer var planlagt til at flyve billigt og enkelt på sommerferie fra CPH SWIFT i sommeren 2010. Men den tidsplan er for længst skredet.

- Det er korrekt, at projektet er blevet forsinket i forhold til det planlagte. Vi ved endnu ikke, om Swift åbner i slutningen af 2010 eller i starten af 2011, bekræfter ejendomsdirektør Kristian Kongstad, Københavns Lufthavne A/S.

I løbet af den næste måned ventes entreprenøren til det 200 mio. kr. dyre projekt udpeget og først derefter kan lufthavnen vurdere, hvornår byggeriet står færdig.

Den nye terminal vil få seks gates med mulighed for senere at udvide med yderligere fem gates. Adgangen til Swift vil ske via en gangbro i 1.sals højde og passagerne skal gennem den nuværende Terminal 2 videre gennem den centrale sikkerhedskontrol og ud til selve terminalen. Her vil de skulle gå de sidste meter udendørs frem til en gammeldags trappe op til det ventende fly.

Årsagen er, at lavprisselskaberne vil minimerer alle muligheder for forsinkelser, og alle der flyver meget ved, at netop betjeningen af de elektriske gangbroer ud til flyene, ofte skaber forsinkelser.

I øjeblikket udgør lavprisruterne omkring 14 procent af den samlede flyvning på Kastrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen