Berlingske Business
10:08Vestas vinder lille ordre i Kazakhstan

Kan man køre gratis i bil?

06BUSTrafik---Hjemrejse---H.jpg
Valgmulighederne, når bilen skal skiftes, er mange. Men det er svært at vælge, hvilken løsning – eje, lease eller delebil – der passer bedst. Arkivfoto: Claus Fisker

Det er ved at trække op til udskiftning af familiens køretøj. Økonomien i en bil er for de fleste et stort, sort hul. Men der er måder til at gøre regningen mindre.

Der er flere og flere tegn på, at vores forhold til familiens trofaste transportmiddel snart må ophøre, eller at der vanker en værkstedsregning i den helt tunge ende. Retfærdigvis har bilen næsten ikke kostet andet end driftsudgifter gennem seks års tjeneste. Men nu er vi nået til det punkt, der giver mange mænd – og bilansvarlige i husstandene – grå hår og søvnløse nætter. Skal bilen skiftes ud, eller skal den repareres? Og hvis den skal skiftes ud, hvad skal man så vælge i det efterhånden store udbud af ejerformer? De rækker fra et traditionelt køb med finansiering fra opsparing, friværdi i fast ejendom eller belåning af selve bilen til leasing i forskellige former.

05BUSPix-Autobutler-Peter-M.jpg

Jeg er ret bilglad. Derfor har leasing af en bil aldrig for alvor været inde i billedet. Jeg har hidtil haft økonomisk succes med at købe to-tre år gamle biler, som har overstået den værste afskrivning, men som endnu ikke for alvor har nået reparationsalderen.

Men dels ændrer vores bilbehov sig jævnligt i disse år, dels var jeg forleden til en konference om deleøkonomi, hvor jeg fik øjnene op for princippet at købe sig adgang til en bil fremfor at købe selve bilen.

Bilbehovet ændrer sig af flere årsager. De lange bilferier sydpå med langlemmede lømler og en voksen datter på bagsædet er ikke i høj kurs længere. Til gengæld mærker jeg et voksende krav om, at der gerne måtte stå to-tre små og citysmarte biler – helst af italiensk tilsnit og design – til rådighed. Der kommer jeg nok til at skuffe forventningerne, men behovet peger faktisk lige nu mest på en lille, adræt og økonomisk bil til mindre ture rundt i byen og Nordsjælland.

Selv for langlemmede lømler og småvoksne døtre kan de længere bilferier af økonomiske årsager imidlertid sagtens vende tilbage som skiferier, fornemmer jeg. Og dermed kunne det give god mening at lease en bil, mens behovet primært er en lille bil til bykørsel, som kan afleveres uden bøvl efter et par år og afløses af en større bil igen.

Partier kalder skatteminister i samråd om elbiler

Det er svært selv at vurdere totaløkonomien i enten at eje eller lease en bil. Men når de bilkloge hoveder har regnet på det for Berlingske Business, er den grovkornede konklusion, at det bedste tilbud på enten et køb eller leasing afgør økonomikampen, hvilket man måske også kunne forvente, fordi både forhandlerne og leasingselskaberne jo beregner deres tilbud efter resten af markedets tilbud.

Det bringer mig tilbage til konferencen om deleøkonomi, hvor stifteren af GoMore – samkørsel, privat billeje og leasing – kækt hævdede, at man via hans selskab kunne holde en brugsbil gratis. Bilen kan først leases og derefter lejes ud gennem selvsamme system, så omkostningerne dækkes.

Et hurtigt kig på GoMores prislister viser, at en lille bybil kan leases for eksempelvis 2.700 kr. om måneden for en Nissan Micra. Leasingudgiften er dækket, hvis den lejes ud til gennemsnitsprisen for den størrelse bil i ti dage, så der kun resterer forsikring, drift og afgift på bilen som betaling for de øvrige 20 dages brug af bilen hver måned.

Det kræver, at bilen faktisk kan lejes ud, samt at man gider administrere udlejningen. Det kræver også, at man ikke har behov for bilen hver dag. Jeg har ikke besluttet, hvilken vej vi går med vores næste bil. Men jeg er fristet af leasingløsningen – også for at få lov til at køre i en spritny og problemfri bil.

Fik jeg nævnt, at vores gamle bil også er begyndt af egen drift at hoppe ud af det valgte gear?

02BUSLeasing-til-privatoeko.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen