Berlingske Business
09:12C20 CAP åbner i lille plus

Kan kæntret koreansk containergigant kortslutte julehandlen?

dawdawdawdawdawdad

Midt i højsæsonen for containertrafik mellem Asien og Vestens markeder kæmper verdens 7. største containergigant, sydkoreanske Hanjin Shipping, for livet. Varerne om bord skal ind i julehandlen, men det er lettere sagt end gjort.

Verdens 7. største rederi sydkoreanske Hanjin Shipping kæmper i disse dage for at overleve. Og for de handlelystne kan være god grund til at krydse fingre for rederiet.

Begynder kreditorerne at lægge beslag skibene, og andre transportfirmaer nægter at tage sig af firmaets fragt, risikerer julehandlen i flere lande især USA at kunne mærke det.

Shipping

Lige nu er det højsæson for containertrafik mellem Asien og vestlige markeder, men indtil videre mandag er 79 Hanjin-skibe herunder 61 containerskibe blevet nægtet adgang til havne verden over ifølge Sydkoreas søfartsministerium.

»Produkterne som befinder sig om bord på Hanjin-skibene er stort set produkter, som skal befinde sig på hylderne i juletiden,« skrev analytiker Greg Knowler fra IHS Markit i weekenden i en email til CNBC.

Og der ligger produkterne til årets julehandel så og vugger med en uvis skæbne. Skulle nogen trække på skuldrene og tænke: Hvor meget kan det dreje sig om?

Så er svaret: En hel del.

Om bord på Hajin-skibene er der lige nu gods for 16 billioner won eller 14,5 milliarder dollar (ca. 100 milliarder kroner), der tilhører 8.300 forskellige ejere, meddeler Sydkoreas organisation for international handel. I mere end 40 lande har firmaet søgt om konkursbeskyttelse ifølge BBC, hvilket i nogen lande betyder, at firmaets skibe og øvrige ejendele ikke kan beslaglægges, imens den desperate overlevelseskamp finder sted.

SOUTH KOREA-ECONOMY/TRADE

Indtil videre er produkternes skæbne således stadig uafklaret. Rederiets største kreditor den sydkoreanske udviklingsbank mødtes med Hanjin Group for at diskutere muligheden for at betale havneafgifterne, så skibene kan komme i land med varerne. Den dialog har dog ikke udkrystalliseret sig i handling, beretter Reuters.

I et brev til USAs handelsministerium skriver vicepræsidenten i verdens største sammenslutning i detailhandlen National Retail Federation, Jonathan Gold, at situationen er desperat.

»En del (varer red.) venter på at blive lastet på skibe i Asien, nogle er undervejs og andre er ved amerikanske havne og venter på at blive lastet. Det er forståetligt, at havneterminalsoperatører, jernbaner, transportselskaber og andre ikke vil gøre arbejdet for Hanjin, hvis ikke de får betaling,« lyder det i brevet ifølge nyhedsbureauet AP.

KOREA-ECONOMY/TRADE

Stor betydning


Situationen påvirker meget store dele af den globale shippingindustri, fordi Hanjin er i alliance med fem rederier blandt dem tyske Hapag-Lloyd og Japans NYK.

Det er dog tvivlsomt om almindelige handlende vil kunne mærke problemerne med fragten, som Hanjin-konkursen udløser. Det vurderer Peter Sand, chefanalytiker i BIMCO, der er verdens største shippingsammenslutning med 2.200 medlemmer på verdensplan.

Han tvivler på, at der vil være decideret tomme hylder, fordi efterspørgslen ikke er høj nok i øjeblikket, selv om det er højsæson. Butikkerne står nemlig ej akut og mangler varer, lyder det. Enkelte firmaer vil dog sagtens kunne mærke situationen, vurderer chefanalytikeren.

»Firmaer, der har en masse TV stående i containere ude på havet og måske nærmest kan se det fra havnen, men bare ikke kan få fat i det, de vil opleve det her som et voldsomt forstyrrende element,« siger Peter Sand til Berlingske Business.

Hanjin

Forhåbningen flere steder er, at en køber af Hanjin kan findes. Danske Mærsk har været nævnt blandt de mulige opkøbere af enkelte dele af firmaet, men kun på spekulationsbasis.

For branchen vil en eventuel konsolidering - at et andet selskab vil opkøbe Hanjin - langt fra frelse shippingbranchen fra grundproblemet, at der er flere skibe på havene end efterspørgslen i markedet tilsiger, vurderer chefanalytiker i BIMCO Peter Sand.

Ender Hanjin med at måtte dreje nøglen om, vil det ifølge Ritzau Finans være det største økonomiske forlis blandt containerrederier nogensinde målt på kapacitet. Rederiet opererer 128 containerskibe med en samlet kapacitet på 609.500 tyvefodscontainere (teu).

Indtil nu fandt den største konkurs sted tilbage i november 1986. Her gik United States Lines ned. Rederiet havde i dets storhedstid skibe med en samlet kapacitet på 93.000 teu.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen