Berlingske Business

Kan det betale sig at køre firmabil?

30BBMBiler_art2_CLS.jpg
Mercedes: Den coupélignende karrosseriform og et smukt design har gjort Mercedes-Benz CLS til et af de mere spændende indslag i den selvkørende direktionsklasse. Foto: Daimler Media

Trods ændrede skatteregler, der både gjorde firmabilerne en kende dyrere og over tid vil glatte markedet for firmabiler ud over hele året, er efteråret stadig sæsonen for bestilling af firmabiler. Berlingske Business Magasin har kigget på markedet for firmabiler i direktørklassen.

Siden regeringen sidste år ændrede lovgivningen for beskatning af firma- og leasingbiler, er beskatningsgrundlagene generelt steget. Det konkluderer leasingselskabet EasyFleet. Men salgschef Peter Lorentzen konkluderer også, at det paradoksalt nok ikke gælder for de gængse premiummærker.

»Lovændringen sidste år har medført, at beskatningsgrundlagene generelt er steget, dog har premiummærkerne BMW, Audi og Mercedes haft de mindste ændringer, og de har derfor styrket deres positioner i markedet betragteligt, hvilket også tydeligt ses af indregistreringstallene.«

Peter Lorentzen mener dog , at de firmabilister, der i de kommende måneder skal skifte bil, næppe vil opleve den store forskel uanset bilmærke.

»Selv om der er tale om højere beskatningsgrundlag end for halvandet år siden, så vil mange af dem, som skal skifte bil i år, opleve, at det ikke er dyrere end den bil, de kommer fra. Rent faktisk vil det være billigere i mange tilfælde, fordi der særligt i 2011 og starten af 2012 var særdeles gunstige priser. Siden lovændringen har priserne stabiliseret sig på et niveau, som er noget lavere, end det var i 2009 og 2010,« siger Peter Lorentzen.

Han peger på, at bilimportørerne lige nu afventer startskuddet til firmabilsæsonen.

»I de kommende uger vil der ske nogle ændringer i beskatningsgrundlagene, da mærkerne typisk lancerer særlige kampagner på firmabiler mod slutningen af året. Tidligere var det sådan, at de fleste firmabiler blev skiftet lige før årsskiftet, for at man derved kunne spare en del skat, da beskatningsgrundlaget blev reduceret til 75 procent efter bilens tredje registreringsår – målt som kalenderår. Dette blev som bekendt ændret i fjor, så der nu skal forløbe fulde 36 måneder, før beskatningsgrundlaget reduceres. Over tid forventer vi derfor en mere jævn udskiftning af firmabilerne over året, men de kommende år vil det naturligvis stadig klumpe sig sammen. Derfor sidder bilmærkerne og venter på hinanden for at se, hvor tilbuddene skal ligge, for at man er konkurrencedygtig,« siger han.

Mere i løn eller fri bil?

Men en ting er, at priserne ikke nødvendigvis er steget. Noget andet er, hvis firmabilen gives som en del af lønnen og således »modregnes« i en bruttoløn. I den situation konkluderer revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG i en analyse for Berlingske Business Magasin, at det sjældent kan svare sig at vælge firmabilen. I stedet kan det oftest bedst svare sig at købe samme bil selv, få det mere i løn og køre den erhvervsmæssige kørsel for virksomheden mod skattefri kørselsgodtgørelse.

»Det fremgår af vores analyse, at det oftest ikke vil være en fordel at benytte en firmabilordning mod tilsvarende nedgang i bruttolønnen. Analysen tager udgangspunkt i, at arbejdsgiveren holdes absolut omkostningsneutral, dvs. at medarbejderen selv afholder samtlige omkostninger ved bilen og derved får nedsat sin løn tilsvarende med bilens omkostninger,« forklarer senior tax manager i KPMG, Pernille Paisen.

Hun understreger dog, at forudsætningen om, at arbejdsgiveren holdes fuldstændigt omkostningsneutral, betyder, at arbejdsgiveren også udbetaler kilometergodtgørelse for de erhvervsmæssige kilometer, hvor der er tale om firmabil – i disse situationer vil godtgørelse blot være skattepligtig for medarbejderen.

Pernille Paisen peger på, at der er to afgørende forhold for, hvad der bedst kan svare sig:

  • For det første forholdet mellem antallet af privat kørte kilometer og kilometer i firmaets tjeneste.
  • For det andet forholdet mellem bilens kontantpris og beskatningsgrundlaget.

Hvad der måtte være den rigtige løsning for den enkelte, er således svært at konkludere generelt, da det afhænger af den enkeltes kørselsbehov og af hvilken bil, der er i betragtning. Men tommelfingerreglen er, at jo flere private kilometer man kører, des mere taler valget for firmabilen, og jo større forskel på bilens kontantpris og et eventuelt beskatningsgrundlag, des mere taler valget for firmabilen.

Analysen viser dog, at der skal køres endog mange privatkilometer i firmabilen, førend det kan svare sig at vælge den. Men analysen viser også, at kan billeverandøren klare et godt beskatningsgrundlag, så kan det i enkelte tilfælde godt svare sig.

»For eksempel ses, at Mercedes-Benz E 350 CDI er billigere som firmabil med bruttotræk end egen i situationen, hvor de private kilometer klart overstiger de erhvervsmæssige,« lyder det fra Pernille Paisen.

Hun vil dog ikke underkende værdien af at slippe for risikoen ved at stå med bilen efter tre år og skulle afhænde den.

Splitleasing til mange erhvervskilometer

Pernille Paisen peger i stedet på, at har man få privat kilometer og en hel del erhvervsmæssig kørsel, kan det være relevant at kigge på splitleasing.

Splitleasing eller deleleasing, som leasingformen også kaldes, fordeler ejerskabet til bilen i et forhold, der afspejler brugen. Medarbejderen kan på den måde få stillet en bil til rådighed for privatkørsel og nøjes med at betale for den private brug. Er reglerne for splitleasing opfyldt, beskattes medarbejderen ikke af fri bil, da medarbejderen således selv betaler for den private kørsel.

Forhandleren Starmark tilbyder blandt andet ordningen på brugte Mercedes-Benz- modeller og giver et eksempel på en Mercedes-Benz CLS 350 CDI fra 2012, der har kørt 18.000 km. Salgsprisen er 999.900 kr. Forudsat at kørselsforbruget er hhv. 10.000 private og 30.000 erhvervskilometer om året over tre år, vil medarbejderen efter en førstegangsydelse på 31.250 kr. inkl. moms kunne slippe med at betale en månedlig leasingydelse inkl. moms på 3.815 kr. ekskl. driftsudgifter og forsikring.

»Splitleasing har den fordel, at det er muligt for medarbejderen at undgå beskatning af fri bil, mod i stedet at dække samtlige udgifter ved privat kørsel. I de tilfælde, hvor medarbejderen har mange erhvervsmæssige kilometer og kun benytter bilen begrænset privat, kan splitleasing være en god mulighed, hvis man altså kan overbevise sin arbejdsgiver om at træde ind i en sådan ordning,« siger hun.

Splitleasing foregår i praksis ved, at leasingselskabet opretter to leasingaftaler til den samme bil – én med medarbejderen og én med virksomheden. Driftsudgifterne betaler leasingselskabet, som indregner disse i ydelsen. Udfordringen ved ordningen er dog, at Skat stiller som krav, at der føres detaljeret kørebog, og det vil mange nok finde besværligt i praksis. Og det på trods af, at Starmark installerer en GPS-baseret elektronisk kørebog til at hjælpe med regnskabet.

»Man skal derfor være opmærksom på, at det er et administrativt tungt setup,« tilføjer Pernille Paisen da også.

Kommer man i en situation, hvor Skat ikke kan godkende regnskabet, beskattes man som af fri bil – og der er det ikke sikkert, at man vil blive modregnet for de faktiske udgifter, man selv har haft.

I den forbindelse påpeger Pernille Paisen, at privat kørsel også er til og fra arbejde.

Fri bil i chefklassen svarer sig

Er bilen derimod fri, forstået på den måde, at der ikke modregnes i lønnen for driftsudgifterne, og at man kun beskattes af den, vil den dog stadig være en bedre handel for medarbejderen, hvis kørselsmikset er hhv. 20.000 private og 10.000 erhvervskilometer.

Berlingske Business Magasin har fået de biløkonomiske eksperter hos Bilpriser til at kigge nærmere på økonomien i en række udvalgte velmotoriserede og veludstyrede firmabiler i premiumsegmentet.

Denne analyse viser, at ud af de 91 udvalgte modeller i den store mellemklasse, storklassen, SUV-klassen og i luksusklassen, kan det uden modregning i lønnen bedst svare sig at køre dem som fri bil. Således vil såvel en 240 hk Ford Mondeo Titanium som en 245 hk Audi A5 3,0 TDI Sportback quattro eller en Mercedes-Benz CLS 500 være markant billigere pr. kørt km som fri bil end som privat bil.

Køb adgang til månedens Berlingske Business Magasin i PDF-format her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen