Berlingske Business

Kampagne har fået vokseværk

Kampagne har fået vokseværk - 1

12 kommuner i Østjylland deltager i »Trafiksikkerhed i øjenhøjde«, der turnerer i hele landet i ni uger mod seks i fjor.

Danmarks i forvejen største trafiksikkerhedskampagne for børn og lastbiler bliver i 2009 endnu større. Kampagnen »Trafiksikkerhed i øjenhøjde« vil i samarbejde med Vejcenter Østjylland besøge 12 kommuner i Østjylland og derudover besøges skoler over hele landet.

Kampagneperioden er udvidet fra seks til ni uger, og det forventes, at mellem 8.000 og 10.000 børn i aldersgruppen otte-ti år vil blive undervist i 2009. Målet er fortsat at lære børnene, hvordan de omgås store lastvogne i trafikken. Kampagnen indledes på Fredericia Tekniske skole 21. marts klokken ti.

Det er partnerne DTL, Falck, 3F Transport-gruppe, Danske Fragtmænd, Volvo Lastvogne og OK olie, der i samarbejde med Vejcenter Østjylland tager hul på syvende sæson for kampagnen.

Undervisningen på de østjyske skoler vil blive udvidet til også at omfatte seleslæder, hvor de fastspænde børn kan mærke, hvilke store kræfter, der opstår, når man stopper med et sæt. Der vil samtidig blive sat fokus på anvendelse af cykelhjelm, ligesom alle børn der deltager i kampagnen vil få udleveret gratis trafiksikkerhedsveste og refleksbånd.

De deltagende partnere i skolebesøgene i 2008 har oplevet, at eleverne med kombinationen af teoretisk og praktisk undervisning får en »aha-oplevelse«, og den kan måske være afgørende for forebyggelsen af eksempelvis højresvingsulykker.

Skolebesøgene begynder 20. april og slutter 18. juni. Derudover vil der blive afviklet tre dagsarrangementer på Fredericia Tekniske skole 21. marts, på Egeskov slot lørdag 1. august og endelig på Rådhuspladsen i København 29. august.

At kampagnen er vigtig kan ses på de alvorlige højresvingsulykker, hvor lastvogne er impliceret. Elleve dødsfald er det blevet til mod kun to i hele 2007. Det understreger, at en vedvarende, kontinuerlig og særlig informationsindsats er nødvendig for at stoppe disse frygtelige ulykker.

Chaufføren skal i forbindelse med et højresving på meget kort tid overskue fire spejle i højre side af bilen. Hvad han kan se ændrer sig markant under højresvingsmanøvren. De største risikozoner er tæt foran lastvognen og tæt på lastbilens højre side ved førerhuset. Ifølge Havarikommissionens rapport om højresvingsulykker fra 2006, sker langt de fleste ulykker foran og foran til højre for lastvognen.

Kampagnen har også fokus på cykelhjelm I 2007 blev 54 cyklister dræbt i trafikken. Flere end 20 procent kunne være reddet, hvis de havde anvendt cykelhjelm. Af de tilskadekomne kunne op mod 60 procent være sluppet uden eller med mindre skader, hvis de havde anvendt cykelhjelm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen