Berlingske Business

Kabinestrejke kan koste ansatte dyrt

Fortsætter kabinepersonalet deres strejke kan det koste dyrt for de ansatte. De risikerer både bøder og job, fortæller arbejdsmarkedsforsker og FTF.

Det kan blive dyrt for SAS-kabinepersonalet at fortsætte med at strejke, efter Arbejdsretten søndag pålagde dem at genoptage arbejdet.

Det vurderer arbejdsmarkedsforsker og professor på Aalborg Universitet Henning Jørgensen.

»Først er det bøder, og derefter kan der komme skærpet bødeforlæg, hvilket betyder, at de enkelte ansatte kan komme til at betale selv,« siger han.

Stridspunktet mellem SAS og kabinepersonalet er, hvorvidt de 147 ansatte, som SAS forflytter til det nyerhvervede datterselskab, Cimber, får deres overenskomst fra SAS med sig. Det fik fredag, de ansatte til at nedlægge arbejdet.

Lørdag meldte SAS ud, at selskabet var klar til at forhandle, hvis de ansatte gik i arbejde igen. Det gjorde de ansatte ikke, og konflikten landede i Arbejdsretten.

Retten pålagde kabinepersonalet at gå i arbejde klokken 12.30 søndag, men det skete ikke. Dermed løber de også en stor risiko, hvis strejken fortsættes, vurderer Henning Jørgensen.

»Det kan ende med at arbejdsgiveren (SAS, red.) laver individuelle opsigelser. Så har vi selvfølgelig den helt store ballade. Det normale er, at der bliver idømt en skærpet bod for at have fortsat med at nedlægge arbejdet,« siger han og forklarer, at det er kabinepersonalets fagforening CAUs opgave at få de ansatte i arbejde igen.

Gør de ikke det, pådrager CAU sig et såkaldt »organisationsansvar«, og det kan blive »rasende dyrt«, forklarer Henning Jørgensen.

Hovedorganisationen FTF, der er paraplyorganisation for CAU, forventer, at de ansatte genoptager arbejdet.

»Går de ikke i arbejde, er de blevet idømt en skærpet bod individuelt, hvilket vil sige, de skal betale penge, hvis de fortsætter konflikten,« siger formand for FTF Bente Sorgenfrey.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen