Berlingske Business
09:21Forbrugertillid lavere end ventet for oktober

Jernbaneforbundet: IC3-tog uegnet til enmandsbetjening

Billede
IC3-tog Foto:

Havarikommissionens rapport om Vejle-ulykken, hvor en ung kvinde fik hånden i klemme i døren og blev slæbt efter toget, demonstrerer, at der skal to til at køre et IC3-tog sikkert

Dansk Jernbaneforbund, som organiserer lokomotivførerne i DSB, mener, at det efter Havarikommissionens rapport om togulykken i Vejle for snart fire år siden står klart, at IC3-tog ikke egner sig til enmandsbetjening.

Havarikommissionen har efter en usædvanlig lang høringsprocedure omsider publiceret sin endelige rapport om Vejle-ulykken, hvor en ung kvinde i 2013 fik hånden i klemme i en togdør, uden at lokomotivføreren opdagede det. Lokoføreren satte intetanende toget i gang, og kvinden blev slæbt adskillige meter efter toget for til sidst at falde ned på skinnerne mellem tog og perron. Ulykken skete efter, at den berusede kvinde havde været på diskotek i Vejle. Kvinden har i dag varige men efter ulykken.

27BUSVejle-sagen-112447.jpg

Havarikommissionens rapport er ubekvem for DSB, som kritiseres for ikke have orden i passagersikkerheden i de enmandsbetjente tog. Havarikommissionen anbefaler derfor, at Trafikstyrelsen foretager en analyse af sikkerheden i tog, hvor lokoføreren skal alene skal stå for at holde øje med, at alle passagerer er om bord, og samtidig sætte toget rettidigt i gang.

Dansk Jernbaneforbund har længe været kritiske overfor, at DSB kører med enmandsbejening på flere togstrækninger. I en pressemeddelelse peger forbundet på, at Transportministeriet allerede for tre år siden lovede, at der ikke var problemer med sikkerheden.

Men efter en, hvad forbundet kalder »uhørt lang« høringsproces, er Havarikommissionens rapport om Vejle-ulykken endelig klar. Forbundet er tilfreds med, at der til trods for anklager om politisk indblanding og pres fra DSB for at få ændret væsentlige konklusioner, klart  fremgår, at IC3-tog ikke er egnet til enmandsbetjening.

Mandag - Vejle-ulykken

Dansk Jernbaneforbund har fulgt sagen tæt, bla. fordi den involverede lokomotivfører formelt set ikke har været frikendt for ansvar før nu.


»At det skal tage tre år at færdiggøre en redegørelse fra Havarikommissionen er i sig selv kritisabelt. Især fordi den lokomotivfører, der i sin tid var involveret, har gået så længe i uvished om konklusionen,« siger forbundsformand Henrik Horup.

16BUS20161020-104034-L-1331.jpg

»Vi kan kun være tilfredse med konklusionen, for den viser ganske tydeligt, at IC3 materiellet ikke er egnet til enmandsbetjening, og når DSB således alligevel ønsker at køre enmandsbetjent, så sker det på bekostning af sikkerheden. Som jeg har sagt tidligere, så lyder det hult og utroværdigt, når DSB ved flere lejligheder har pointeret, at ’intet økonomisk mål må forfølges på bekostning af sikkerheden,« siger Henrik Horup.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen