Berlingske Business
08:10Novos store eksamen: 100 milliarder i mulig jackpot

Jernbaneforbund: DSB vildleder minister

embe
I 2013 fik en ung kvinde armen i klemme i et IC3-tog på Vejle Station. Klip fra ulykkes-rapport fra Havarikommissionen. Foto:

DSB har oplyst til transportminister Ole Birk Olesen (LA), at lokomotivførere fik sikkerhedssuddannelse umiddelbart efter ulykke i Vejle i 2013. Men det passer ikke, siger formanden for Dansk Jernbaneforbund. DSB afviser kritikken.

Den betændte sag om en ulykke på Vejle Station i 2013 har ført til et iskoldt forhold mellem DSB og fagforbundet Dansk Jernbaneforbund, der organiserer ansatte i DSB.

Således mener Dansk Jernbaneforbund nu, at DSB har givet forkerte oplysninger til transportminister Ole Birk Olesen (LA), som dermed har videregivet de forkerte oplysninger under et samråd i Folketinget.

Beskyldningen, som DSB afviser, kommer efter Ole Birk Olesen den 2. februar i et lukket samråd svarede på spørgsmål om årsagen til den årelange forsinkelse af en rapport fra Havarikommissionen om en ulykke på Vejle Station i 2013. Ved ulykken kom en ung kvinde i klemme i døren og blev slæbt efter et IC3-tog. Hun overlevede mirakuløst ulykken.

ole

Ole Birk Olesen oplyste på samrådet, at DSB »umiddelbart efter ulykken i Vejle« sørgede for, at DSBs lokomotivførere blev undervist i sikkerheden omkring togdørene.

»DSB har således oplyst til Havarikommissionen, at DSB har sørget for at sikre, at alt lokomotivpersonale er blevet undervist i forhold vedrørende klemsikring,« sagde Ole Birk Olesen. Toget skal automatisk stoppe, hvis nogen er i klemme i togdøren, men teknikken kan ikke registrere genstande eller kropsdele under otte cm - f.eks. en kvindearm. Derfor er undervisningen vigtig.

Mandag - Vejle-ulykken

Men det passer ikke, at lokomotivførerne er blevet efteruddannet, lyder det fra Dansk Jernbaneforbund:

»DSB har givet urigtige oplysninger om efteruddannelse af togpersonalet. Det vil jeg kalde vildledning af ministeren. Dansk Jernbaneforbund har fortsat ikke modtaget nogen form for dokumentation fra hverken DSB eller Trafikstyrelse om den påståede efteruddannelse, som aldrig har fundet sted; men som er oplyst ministeren,« siger formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup.

Ulykken i Vejle fandt sted i februar 2013, og Havarikommissionen gik omgående i gang med at analysere ulykken for at finde årsagerne til den for at tilsvarende ulykker kunne undgås. Men det tog næsten fire år, før rapporten fra Havarikommissionen blev offentliggjort kort før jul 2016.

Billede

Berlingske Business kunne undervejs afsløre, at DSB var særdeles utilfreds med Havarikommissionens rapport, som endte med at gå DSB imod. Rapporten kritiserede nemlig sikkerheden ved DSB’s enmandsbetjente tog, hvor lokoføreren som eneste toppersonale på én gang skal holde øje med, at ingen passagerer er i klemme i dørene - og så sætte det lange tog i gang.

Blandt andet på grund af den manglende efteruddannelse af lokomotivførerne har Dansk Jernbaneforbund anbefalet DSB et midlertidigt stop for en-mandsbetjente IC3-tog, men det har Trafikstyrelsen afvist.

Ifølge Henrik Horup har Dansk Jernbaneforbund senest 18. januar i år rykket DSB for at få lister med navne over lokoførere, som har været på efteruddannelse, men ifølge Henrik Horup har fagforbundet intet fået.

»Vi har flere gange spurgt både DSB og Trafikstyrelsen til dokumentation for den påståede efteruddannelse, men vi har ikke fået noget svar. Vi har også spurgt samtlige lokomotivførere hos DSB - også dem, der underviser, og der er ikke nogen, der var været igennem det system, som DSB påstår,« siger Henrik Horup.

27BUSVejle-sagen-112447.jpg

Sikkerhedschef i DSB, Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, afviser kritikken fra Dansk Jernbaneforbund.

»Der er ingen tvivl om, at vi har en løbende efteruddannelse i det der hedder Modul 4. Her bliver alle lokomotivførere undervist i klemsikring og den justerede afgangsprocedure efter Vejle-hændelsen. Begge dele er en fast integreret del af efteruddannelsen. Og det er klart, at efter Vejle er det noget, vi har særlig fokus på,« siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen.

Hvornår er de blevet undervist i sikkerheden omkring klemsikring?

»Det har de fået på den her efteruddannelse, som har løbet rullende hen over 2013, 2014, 2015 og 2016.«

Hvorfor giver I ikke Dansk Jernbaneforbund lister over de efteruddannede?

»Alle lokomotivførere har i perioden gennemgået efteruddannelsen. Desuden har vi inviteret forbundet til en seance, hvor vi gennemgår den undervisning, som vores lokomotivførere får.«

embe

Transportministeriet er ikke vendt tilbage på henvendelser om sagen.

Klokken 12 i dag offentliggør DSB sit årsregnskab for 2016.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen