Berlingske Business
17:42

Jernbaneforbund: »Det er en fadæse, at ulykkesrapport har taget fire år«

embe
En omstridt rapport fra Havarikommissionen er blevet voldsomt forsinket efter hårdt pres fra DSB. Her en side fra rapporten, hvor en testperson har sin arm i klemme i døren. Foto:

Dansk Jernbaneforbund, der organiserer de ansatte i DSB, er stærkt utilfredse med, at en rapport fra Havarikommissionen er stærkt forsinket. "Stort pres på Havarikommissionen i denne sag," mener næstformand.

DSB har været »aggressive« og lagt et meget hårdt pres statens vagthund inden for fly- og togsikkerhed, Havarikommissionen, i sagen om en stærkt forsinket rapport fra et uheld i Vejle.

Mandag - Vejle-ulykken

Det mener Dansk Jernbaneforbund, der er fagforbund for den lokomotivfører, der var involveret i uheldet i februar 2013.

»Det er en fadæse, at der er gået snart fire år med den rapport fra Havarikommissionen. Det er en vigtig sag for både togpersonalet og for passagernes sikkerhed,« siger Preben S. Pedersen, næstformand i Dansk Jernbaneforbud.

»Der er gået politik i sagen. Det er helt klart min opfattelse, at der har været lagt et kæmpe pres på Havarikommissionen i denne sag,« tilføjer han.

14BUSembe-195432.jpg

Berlingske kan i dag fortælle, at rapporten om det snart fire år gamle uheld er blevet stærkt forsinket. Det skyldes blandt andet et hårdt pres fra DSB, der var stærkt utilfreds med de første konklusioner fra Havarikommissionen om ulykken.

Berlingske er kommet i besiddelse af høringsudgaverne af rapporten, hvor det fremgår, at selv om kvinden var beruset, så lægger Havarikommissionen op til at udstede såkaldte »sikkerhedsmæssige rekommendationer« til DSB på baggrund af ulykken.

Kommissionens konklusioner og anbefalinger sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden i enmandsbetjente tog, hvor lokomotivføreren på én gang skal kontrollere, at alle passagerer er sikkert om bord på toget, og samtidig skal sætte toget i gang. Netop enmandsbetjente tog er sprængfarligt for DSB, som på flere togstrækninger har indført enmandsbetjente tog og derved sparet den togfører væk, der tidligere tjekkede dørene.

»Vejle-sagen handler blandt andet om unge mennesker, der løber over sporet. Hvis der havde været togpersonale til at holde øje med sikkerheden ved dørene var ulykken aldrig sket. I stedet har man givet lokomotiv-føreren, vores medlem, en advarsel for ikke at være agtpågivende nok. Men på IC3-togene kan man have en håndled eller barnearm i klemme uden, at alarmene reagerer,« siger Preben S. Pedersen fra Dansk Jernbaneforbund.

embe

Havarikommissionen, der er placeret under Transport- og Bygningsministeriet, er en uafhængig instans, der skal undersøge ulykker med tog og fly i Danmark. Og hos Havarikommissionen afviser man da også, at man lægger under for pres fra DSB.

Hos Dansk Jernbaneforbund mener man dog, at sagen handler om langt mere end ulykken i Vejle:

»Det handler om, at de tog, som kører med enmandsbetjening i dag, ikke er beregnet til det. Derfor er konklusionerne i Havarikommissionens rapport ubekvemme for DSB, der gerne vil indføre flere enmandsbetjente tog, og det er formentlig derfor, at DSB er meget aggressive overfor Havarikommissionen i denne sag.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen