Berlingske Business

Jeg er færdig med DSB!

bjerre

Berlingskes politiske redaktør Michael Bjerre er godt træt af forsinkelser og dumme undskyldninger. Nu siger han stop.

Alle sad og trippede irriteret i DSB-toget til Jylland, eftersom toget allerede var over en halv time forsinket, og det tilmed inden det overhovedet var sat fra perron i København.

Men irritationen forvandlede sig for alvor til udbredt hovedrysten, da toget endelig satte i gang, og togføreren over højttaleren annoncerede årsagen til forsinkelsen.

»DSB beklager forsinkelsen, der skyldes mangel på personale,« lød det.

Da billetkontrolløren kom forbi lidt senere, forklarede han, at han var blevet hasteindkaldt i sidste øjeblik – og derfor i øvrigt heller ikke havde nogen anelse om, hvorvidt passagerer skulle skifte i Fredericia eller ej for at komme længere nordpå i ­Jylland. Det eneste, han vidste, var, at han selv ville stå af i Odense.

Episoden blev for overtegnede bare endnu et bevis på, hvor grelt det står til med service, når man har indløst en billet til De Danske Statsbaner. Forsinkelser er blevet dagligdag, forklaringerne langt ude, og end ikke en enkelt kop kaffe kan man længere købe, når man rumler af sted i timevis på tværs af det ganske land i slidte tog.

Hvis det så bare var billigt. Men nej. DSB opererer med så høje priser, at man ofte kan flyve tur-retur til en europæisk storby for mindre, end det koster at tage toget fra København til Jylland.

Et kort visit hos familien på den anden side af Storebælt er med andre ord blevet en udgift, der kan slå bunden ud af næsten enhver families budget og endog konkurrere med en ferietur til udlandet.

I hvert fald hvis turen foregår med DSB. Men det gør den så heller ikke længere for vores familie. For nu ruller vi – naturligvis – i stedet af sted med bus, når børnenes bedsteforældre i Jylland skal besøges. For ikke alene yder busselskaberne bedre service end DSB – herunder gratis kaffe og transport i topmoderne dobbeltdækkerbusser. Forskellen i billetpris er abnorm.

abildskou

Lad mig tage min egen familie som en eksempel: Vi er fem personer – to voksne, en voksen datter på 20 år, en datter på 12 år og en søn på ni år. Med DSB koster det inklusive pladsbilletter godt 2.900 kr. for vores familie at tage tur-retur fra København til Horsens for at besøge familie. Men med et af de mange busselskaber, der har taget konkurrencen op med DSB, koster det under 1.200 kr. En forskel på 1.700 kr.

Eller næsten halvanden gange så meget for at køre med tog i stedet for bus – og det hænger selvfølgelig ikke sammen.

DSB vil nu investere i 26 nye ellokomotiver, der vil nedsætte afhængigheden af IC2- og IC4-togene, som har været grund til de mange forsinkelser. Dette er naturligvis en god nyhed. Men det ændrer ikke på DSBs tårnhøje priser. Spørgsmålet er derimod, om de med den tiltrængte investering blot bliver endnu højere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen