Berlingske Business

Jackpot hos Mærsk: Aktien brager i vejret

Mærsk
Mærsks aktie brager igennem torsdag morgen efter et stærkt regnskab. Foto:

Aktionærerne jubler over A.P. Møllers Mærsks regnskab for andet kvartal. Aktien banker i vejret fra start og stiger med næsten 9 pct. Det betyder, at selskabets markedsværdi på få minutter er steget med 18 mia. kr.

Aktionærerne i A.P. Møller Mærsk er vågnet op til velsignet torsdag morgen. Efter et overraskende stærkt regnskab for andet kvartal brager selskabets aktie i vejret med næsten 9 pct.

Mærsk

Mærsk overrasker analytikerne med bedre regnskabstal end ventet, men byder også på ekstra forkælelser til investorerne i form af et aktietilbagekøbsprogram og udsigt til større udbyttebetalinger i fremtiden.

Koncernen tjente 2,6 mia. dollar før af- og nedskrivninger i kvartalet, hvilket var et stykke over analytikernes forventninger. Til gengæld var omsætningen næsten 1,5 mia. dollar lavere sammenlignet med den tilsvarende periode af 2014.

ccc

»Når Mærsk kan leve op til egne og analytikernes forventninger og levere en indtjening, som rammer målsætningen, er det i sig selv ganske imponerende set i forhold til de meget udfordrende markedsvilkår. Mærsk er en trimmet virksomhed,« skriver Nordnets investeringsøkonom, Per Hansen, i en kommentar til regnskabet.

TV: Derfor kunne Mærsk overraske med regnskab

 

A. P. Møller-Mærsk

I mio. dollar1. halvår 20151. halvår 2014Ændr.
i pct.
Omsætning2107323685-11%
Driftsresultat3362277021%
Nettoresultat før ex.ord2658655306%
Egenkapital3823642474-10%
Overskudsgrad16,0 pct.11,7 pct.
Soliditet59,7 pct.59,8 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen