Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Ja, Uber er et taxiselskab

Pix: Uber
Uber dækker et behov, men har skabt ravage i taxibranchen overalt, hvor selskabet har etableret sig. (Foto: Sergio Perez/Reuters)

Selskaber som Uber og Airbnb er kommet for at blive, selv om de oplever små tilbageslag. For de gør ligesom Trump – de lytter til folks behov.

Det er gammelkendt, at for hver gang der sker en teknologisk udvikling, opstår der nye forretningsmuligheder. Nye selskaber dukker op. Gamle forsvinder eller bliver tvunget til at indrette sig efter de nye. Således kan vi alle være glade for selskaber som Uber og Airbnb, fordi de tvinger gamle foretagender til at tænke nyt og udvikle nye forretningsmodeller til glæde og gavn for forbrugerne.

Men sådan forløber det selvfølgelig aldrig. Med loven i hånd tvinger de gamle selskaber de nye til at makke ret. Det har vi set her i sidste uge, da Uber-chauffører i Danmark blev dømt til at betale en bøde for brud på loven om taxikørsel. Og det er både godt og skidt.

Først og fremmest er det ærgerligt at se, at mange gamle foretagender som taxiselskaber, hoteller, medier og mange andre ikke for længst har tænkt de tanker, som nogle yngre folk med kendskab til teknologi har tænkt. For disse folk gør nøjagtigt det samme, som visse populistiske politikere gør – finder ud af, hvad folk taler om, hvad deres behov er, og så udtænker de en forretningside uden tanke for konventioner, love eller regler.

Pix: Mover

Den republikanske præsidentkandidat, Donald Trump, har stukket fingeren i jorden. Brexit-politikerne åbenbart det samme. Og selvfølgelig har de sidstnævnte ikke alt til fælles med den »nye« økonomi. Men Trumps succes bunder i, at han tager »kunderne« – vælgerne – alvorligt, lytter til, hvad de taler om, og udtænker så en politisk strategi, der er hævet over sædvane, moral, love og regler.

Hvordan ser det så ud med f.eks. Uber? Mange steder i USA har folk i årevis været trætte af deres taxiselskaber. Det var umuligt at ringe efter en taxi. Det var umuligt praje en på gaden på visse tider af døgnet. Hvis man fik fat i en, var det en sur person i en elendig bil med dårlig affjedring. Folk var også blevet mere individualistiske og ville have et større udvalg. De ville gerne hentes i en lækker bil og køres af en chauffør, der kendte byen.

Uber udviklede i første omgang et simpelt system, hvor man med en app kunne bestille en chauffør. Senere udviklede Uber forretningsideen og tilførte nye og anderledes måder at køre i taxa, så mange amerikanere ikke alene kan bestille deres bil via mobilen, men også blive hentet i en luksusbil med vand, slik og telefonopladere. Og vel at mærke til konkurrencedygtige priser, samtidig med at man føler, at man er i trygge hænder.

pix: lyskryds taxa vej - 2016070820

I stedet for at overveje, hvad der skaber Ubers succes, og selv udvikle lignende ideer til glæde og gavn for de gamle taxikunder, så møder man de nye ideer med retssager. Det kan man sådan set godt forstå, for det andet ville jo kræve nytænkning. Og det har man jo ikke været så god til, for ellers ­ ville Uber jo aldrig være blevet en succes.

Det samme gælder for Airbnb, som giver private personer mulighed for at leje deres lejlighed ud, når de selv er væk. Airbnb overvejer at trække sig fra flere storbyer, efter at lovgivningen om udlejning er strammet op, så det reelt er umuligt for Airbnb at overleve. F.eks. i Berlin, hvor Airbnb har det svært, og i New York, hvor ordningen menes at forsvinde i løbet af kort tid ifølge Airbnb selv.

Er de blevet udkonkurreret af hoteller og andre. Nej, de bliver skubbet ud af markedet af den gamle verdens love og regler og må give op, fordi de ikke følger konventionerne. Og for Airbnb også, fordi naboer rent faktisk er trætte af, at en lejlighed konstant udlejes, så trafiklarmen i storbyerne overdøves af larmen fra folk med tunge rullekufferter.

LO-formand Lizette Risgaard.

Folkelig succes bygger på at lytte til, hvad folk gerne vil have. De vil gerne have et praktisk og billigt taxisystem og frit valg mellem en skrabet model eller en luksusmodel. De vil gerne tage på ferie i en bolig, som giver en fornemmelse af at bo i den by, man har valgt at være turist i. Endelig vil folk vælge og bestille enkelt og hurtigt via en app og med et mobilt betalingssystem, så man ikke skal rode med penge eller kreditkort. Én gang registreret med navn, adresse og kreditkort er nok.

Ubers begynderfejl

Uber har begået mange fejl i starten blandt andet ved at hævde, at selskabet blot var formidler mellem en person med bil og en uden. Vrøvl. Det er et taxiselskab. Ganske vist et smart et, der i USA har fået mange store kunder som de store TV-selskaber og andre store virksomheder. Men et taxiselskab er det nu.

UBER-GERMANY/

Så man skal som taxiselskab nok ikke glæde sig for tidligt over den danske dom forleden, men overveje, hvordan man kan konkurrere mod et selskab som Uber. For taxiselskaber i Danmark har trods alt meget mere at byde på end deres amerikanske kolleger. Godt uddannede chauffører, gode biler og så videre. Men på andre punkter kniber det måske. Det er værd at tænke over i en Trump-tid, hvor det at lytte til »folket« giver pote, uden at der nødvendigvis er en sammenhæng eller en højere retfærdighed i det. Eller er der?

Man skal som taxiselskab nok ikke glæde sig for tidligt over den danske dom, men overveje, hvordan man kan konkurrere mod et selskab som Uber.

Kristian Mouritzen, USA-korrespondent
DEL CITAT

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen