Berlingske Business

J. Lauritzen forbedrer tørlast men har stadig negativ driftsindtjening

f
Mads Peter Zacho, adm. direktør for J. Lauritzen. Arkivfoto. Foto:

Rederiet J. Lauritzen kan berette om en forbedring i tørlast, men præsterer stadig en negativ driftsindtjening med et tab på 23,2 mio. kr. i årets første ni måneder, som er løftet fra et tab på 43,1 mio. kr. i samme periode sidste år.

Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal, som er fremlagt fredag.

»Trods fortsat forbedring i tørlast i tredje kvartal vil genskabelse af balance i markedet tage nogen tid endnu.«

»Vore største gastankskibe er fortsat negativt påvirket af de svage markedsforhold for endnu større gastankskibe,« siger Mads Zacho, administrerende direktør i J. Lauritzen, i regnskabet.

I tredje kvartal var J. Lauritzens gennemsnitlige antal beskæftigede tørlastskibe 95 mod 98 i samme kvartal 2016, mens det gennemsnitlige antal beskæftigede gastankskibe var 31 mod tidligere 32.

»Forbedringen skyldtes primært styrkelsen af tørlastmarkedet i forhold til de svage markedsforhold i 2016, som dog blev delvistmodsvaret af svagere indtjening for vore gastankskibe,« skriver J. Lauritzen i regnskabet.

J. Lauritzen har i kvartalet gennemført en kapitaltilførsel fra Lauritzen Fonden, som ejer rederiet, til at betale den udestående virksomhedsobligation JLA02 og relateret sikringsgæld.

lauritz

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen