Berlingske Business

J. Lauritzen er fortsat presset af svagt tørlastmarked

Flag
Flag for Rederiet J. Lauritzen A/S. Foto:

Selv om raterne på tørlast har forbedret sig en anelse, siden de nåede det laveste punkt nogensinde i februar, kan rederiet J. Lauritzen fortsat mærke presset på tørlastmarkedet.

Det fremgår af selskabets regnskab for andet kvartal.

»Trods mindre forbedringer i andet kvartal forblev tørlastmarkederne på historisk lave niveauer som følge af vedvarende svag efterspørgselsvækst og overudbud af tonnage,« siger administrerende direktør for J. Lauritzen, Jan Kastrup-Nielsen, i en kommentar til regnskabet.

Det har især påvirket rederiets driftsresultat på EBITDA-niveau væsentligt.

EBITDA-resultatet før særlige poster udgjorde et underskud på 12,9 mio. dollar i årets andet kvartal mod et underskud på 8,4 mio. dollar i tilsvarende kvartal i 2015.

»EBITDA var påvirket af de svage markeder i tørlast, mens vore gastankskibe hen imod slutningen af perioden i mindre grad blev påvirket af vigende efterspørgsel i Atlanten,« påpeger rederiet i regnskabet.

business

Nettoresultatet for kvartalet blev et underskud på 22,4 mio. dollar mod et underskud på 117,6 mio. dollar i andet kvartal 2015.

Resultatet indeholdt særlige poster på netto 8,2 mio. dollar, herunder nedskrivninger og hensættelser til tabsgivende kontrakter, mod særlige poster for 92,7 dollar mio. i samme periode sidste år.

»Fortsatte likviditetsforbedrende initiativer, herunder tilpasning af vor flåde af ejede tørlastskibe, medførte yderligere nedskrivninger, hvilket påvirkede nettoresultatet negativt,« forklarer Jan Kastrup-Nielsen.

J. Lauritzen har i kvartalet dog gennemført initiativer til forbedring af selskabets likviditet, herunder salg af to supramax-tørlastnybygninger samt annullering af et delejet handysize-tørlastskib.

20BUSChristian-Levin-1-1520.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen