Berlingske Business

Italiens bilindustri skal redde flad økonomi

CHINA AUTO SHOW
Foto:

Den italienske økonomi står i stampe, men en stigning i bilsalget skaber nu håb om, at netop dén industri skal få den italienske økonomi tilbage på sporet.

I januar steg salget af nye biler med 131.000, hvilket er en stigning på 10,9 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Det skriver Financial Times.

Eurozonens tredjestørste økonomi øjner således muligheden for, at 2015 kan blive året med en fremgang i BNP efter tre års recession.

- Den sidste måneds nøgletal har været trøstende. Dette bør være året, hvor det vender, siger Luca Paolazzi, cheføkonom ved den italienske erhvervssammenslutning Confindustria, til Financial Times og fastslår, at tingene er begyndt at pege i den rigtige retning.

Ifølge den seneste prognose fra Europa-Kommissionen ventes Italien i 2015 at generere en beskeden vækst i BNP på 0,6 pct. Selvom det i et globalt perspektiv vil være en træg vækstrate, vil det i Italien få champagnepropperne til at springe, efter at økonomien sidste år skrumpede 0,5 pct. og hele 1,9 pct. året før.

- Januar gik ikke helt skidt, og februar er heller ikke startet dårligt. Jeg kan ikke forklare det, men der er altså små tegn på fremgang, fastslår bilforhandleren Bruno Buonavoglia fra Valentino Automobili i Rom til Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen