Berlingske Business

Italienere kræver milliarder af Metroselskabet

30BUSMetrobyggeri-153004.jpg
Under jorden arbejdes der på højtryk i København med Cityringens 15,5 kilometer tunnelrør – over jorden står kampen om, hvem der skal betale ekstraregningerne. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt

En række krav fra entreprenøren på Cityringen beløber sig nu til 520 mio. euro eller næsten fire milliarder kr. Metroselskabet vil afvise kravene, lyder det. Professor i økonomistyring mener, at Rigs­revisionen skal granske kravene, som kan få betydning for statens økonomi.

Det omfattende byggeri af den nye ­Cityring under København kom for få dage siden gennem det sværeste sted på hele strækningen. Det skete, da den 100 meter lange tunnelboremaskinen Tria kilede sig vej halvanden meter over den eksisterende metrotunnel ved Kongens Nytorv og fire meter under stormagasinet Magasins kælder.

07INDMetrobyggeri-Metro-Cit.jpg

Alt imens fortsætter slagsmålet om en mulig efterregning i milliardklassen på metrobyggeriet.Tilbage i december måned sidste år meddelte entreprenøren på metrobyggeriet (Copenhagen Metro Team) CMT, at man vil rette krav mod Metroselskabet på 300 millioner euro – omkring 2,25 milliarder kr.

Men i marts/april er der kommet yderligere krav mod Metroselskabet. I alt er kravene nu oppe på 520 millioner euro – 3,9 milliarder kr.– fremgår det af selskabets halvårsregnskab for 2016, der blev gjort offentligt onsdag.

Metrobyggeri

»Kravene er på nuværende tidspunkt udokumenteret, og det er selskabets umiddelbare vurdering, at selskabet vil afvise kravene,« skriver Metroselskabets ledelse i regnskabet.

Forstærkning af skaktvægge koster

Berlingske Business har henvendt sig til Metroselskabet, der dog ikke ønsker at tilføje noget til meldingen i halvårsregnskabet. Ejerne – staten og kommunerne København og Frederiksberg – er blevet orienteret om kravene.

Hverken entreprenøren eller Metroselskabet fortæller i detaljen om kravene, men som Berlingske kunne fortælle i juni, handler størstedelen af ekstraregningen på de 2,25 milliarder kr. om en ekstra forstærkning af ydervæggene på 22 af byggeriets skakter, der baner vejen ned til selve metrotunnellen.

Metro betaler millioner til naboer, der ikke føler sig generet

I 2013 ville Metroselskabet ifølge CMT ikke godkende skakternes ydervægge. Derfor blev CMT nødt til at forstærke skakterne, selv om selskabet mente, at forstærkningen var unødvendig og kunne klares inden for rammerne af det eksisterende design og metrobudget.

Det er uvist, hvad det »yderligere krav« ­dækker over.

»Der er langt fra tale om bagateller«

Professor i økonomistyring på Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, vurderer, at Rigsrevisionen bør kigge nærmere på kravene. Han peger på, at det er kendt, at krav er en normal ting i forbindelse med store byggeprojekter, men at de nu har nået et niveau, hvor det kan få direkte betydning for statens økonomi.

»Vi er i en størrelsesorden, hvor det vil give mening, hvis Rigsrevisionen gik ind i sagen. Der er langt fra tale om bagateller, og selv om der endnu ikke er nogen afklaring på udfaldet, så bør forholdene undersøges,« siger han.

03BUSPix2-Metro-165817.jpg

Han hæfter sig dog ved, at kravene drejer sig om omkostninger, der er afholdt. Det betyder, at projektet ikke risikerer at gå i stå eller forsinkes umiddelbart, lyder vurderingen fra økonomiprofessoren.

Selv om Metroselskabet gentagne gange har sagt, at man umiddelbart vil afvise kravet, fastholder Salini det italienske selskab bag CMT i dets halvårsregnskab fra juni, at kravene formeligt vil komme i kassen blandt andet på baggrund af en juridisk rådgivning..

I løbet af projektet har Salini haft udgifter, der oprindeligt ikke var en del af kontrakten, lyder det i regnskabet. Heri fremgår det også, at der er tale om ekstraudgifter til at forstærke byggeriet af metroen.

Metroen ventes at åbne i juli 2019.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen