Berlingske Business

IT-rod gør SAS til en dårlig betaler

pix-sasfly
Foto:

Det pressede, statsejede luftfartsselskab SAS har på det seneste haft problemer med at betale flere af sine kreditorer. Det bekræfter selskabet over for Berlingske - og skyder skylden på indførelsen af et nyt regnskabsprogram.

»Racer« hedder det regnskabsprogram, som SAS har indført for at håndtere sine ubetalte regninger. Men siden ibrugtagningen af IT-systemet er det ikke gået for hurtigt med at betale de leverandører, der har penge til gode.

Det erkender det statsejede selskab selv i et svar til Berlingske.

»Problemerne var mest koncentreret til to-tre uger i maj,« indrømmer Knut Morten Johansen, informationschef i SAS.

Et overblik over hvor mange penge og hvor mange leverandører, der har måttet vente unødigt på betaling, har SAS endnu ikke.

»I den store fakturamængde, som SAS håndterer dagligt, er det umuligt at sige, hvilke (kreditorer, red.) der er blevet forsinket, og også hvor store beløb det drejer sig om,« siger Knut Morten Johansen.

Informationschefen afviser dog, at de ubetalte regninger har noget med SAS generelle økonomiske formåen at gøre. Selskabet skal nok klare sine terminer, lover han.

Glemte at betale lufthavnsafgifter

Ifølge kilder i det skandinaviske luftfartsmiljø talte de ubetalte poster blandt andet lufthavnsafgifter i Malmö Airport og muligvis også for lufthavnen Arlanda ved Stockholm, hvor også SAS hovedkvarter ligger. De to lufthavne ejes og drives af den svenske stat gennem selskabet Swedavia, og SAS må betegnes som en af lufthavnsoperatørens store kunder. Overfor Berlingske er Swedavia ganske fåmælte om eventuelle udeståender med SAS.

»Vi kommenterer ikke på interne kunderelationer,« lyder det i et kortfattet svar fra Swedavia.

Uanset hvem der har måttet strække sin tålmodighed med SAS, er luftfartsselskabet ganske kede af miseren og IT-vanskelighederne, forklarer Knut Morten Johansen.

»Vi beklager meget over for dem, der har oplevet forsinkede betalinger. Vi har i den anledning haft en rigtig god dialog med vores leverandører om problemet,« oplyser informationschefen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen