Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

IT-koks koster SAS millioner

SWEDEN
Topchef i SAS, Rickard Gustafson, kunne i december 2014 fortælle, at luftfartselskabet for sjette gang på 12 år skulle iværksætte en spareplan. Denne gang på 2,1 mia. svenske kroner i 2017. Det skete efter, at SAS leverede et årsregnskab med bragende underskud. Foto:

SAS' besparelser for 2015 var sat 200 mio. svenske kroner for højt. Topchef i SAS erkender, at luftfartselskabet ikke når målet på besparelser for 1,2 mia. svenske kroner i år efter problemer på IT-fronten.

I 2014 meddelte SAS, at luftfartselskabet skulle spare 2,1 mia. svenske kroner frem til 2017. En større spareplan, hvor første skridt var at nedbringe omkostningerne med 1,2 mia. i 2015. I regnskabet fra tredje kvartal i år, må SAS dog se i øjnene, at det tal var en anelse for højt sat.

Luftfartselskabet nedjusterer deres forventninger til besparelserne og forventer nu kun nedskæringer for 1 mia. svenske kroner. Topchef i SAS, Richard Gustafson, giver IT-problemer skylden.

»I starten af 2015 var vi en smule for optimisitske omkring vores evne til at skære ned på vores IT-relaterede omkostninger. Det har vist sig at være meget mere komplekst og tidskrævende, end vi havde regnet med. Vi er derfor blevet nødt til at skalere vores forventningerne ned til besparelserne i 2015,« siger han.

SAS

sas

Det er IT-problemer, der koster SAS besparelser på 200 mio. svenske kroner, men Rickard Gustafson fastholder, at den endelige spareplan forbliver uændret. Han mener, at det hele er et spørgsmål om timing.

»Vi har et timing problem, som vi forsøger at løse. Vi overfører nu vores forventninger og besparelserne på 200 mio. svenske kroner til 2016. På den måde er ambitionen for 2017 uændret. Her står vi fast,« siger Rickard Gustafson.

De 200 mio. svenske kroner, SAS mangler at finde, følger altså med ind i 2016. Trods et positivt resultat i tredje kvartal med en indtjening på 1,03 mia. svenske kroner før skat mener Rickard Gustafson ikke, at SAS skal hvile på laurbærene, men fortsætte forretningsudviklingen både med besparelser og nye investeringer.

»Vi er ydmyge. Vi ved, at vi opererer i et meget udfordrende felt med global konkurrence, og vi vil fortsætte med at bringe vores omkostningseffektivitet ned. Vi har lovet, at vi vil bringe dem 2,1 mia. svenske kroner ned i 2017.  Vi skal sikre os, at vi bliver ved med at fokusere på den forpligtigelse.«

Tirstrup lufthavn, SAS, fly, luftfart, Ryanair, passagerer, baga

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen