Berlingske Business

Intet svar til VW-ejere efter fire måneders usikkerhed

VW
Volkswagen har været i modvind, efter at det i september kom frem, at flere biler er udstyret med snydesoftware. Det gør, at bilerne under test udsender mindre af de såkaldte NOx-gasser end ellers. Foto:

Fire måneder efter, at dieselskandalen brød ud, er en løsning for danske VW-ejere fortsat langt væk.

50.000 danske VW-ejere må væbne sig med tålmodighed. Deres biler er udstyret med snydesoftware, men bilfabrikantens oplæg til en løsning lader vente på sig. Bilfabrikantens oplæg ligger hos de tyske myndigheder og er stadig ikke endeligt godkendt.

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-VOLKSWAGEN-INVESTIGATION-V

Volkswagen har været i modvind, efter at det i september kom frem, at flere biler er udstyret med snydesoftware. Det gør, at bilerne under test udsender mindre af de såkaldte NOx-gasser end ellers.

- Så snart de danske myndigheder godkender den tyske løsning, kan vi gå i gang med at kontakte bilejerne, siger Ulrik Drejsig, administrerende direktør for Volkswagen Danmark.

vw

Ramte VW-ejere får på selskabets hjemmeside at vide, at der kommer mere information i november 2015. Og senest er det meldt ud, at der ligger en løsningsmodel, der er godkendt i Tyskland, og at de første biler vil blive kaldt på værksted allerede i starten af januar.

- Vi anser godkendelsen af løsningen som en formalitet. Vi ved ikke, hvornår den kommer, men vi er klar til at rykke, når den gør, siger Ulrik Drejsig.

vw

Volkswagens løsning er dog stadig ikke engang endeligt godkendt hos de tyske myndigheder.

- Vi har fået fremlagt et generelt løsningsforslag. Men der er ikke kommet nogen endelig godkendelse, og vi kan ikke sige, hvornår den kommer, siger talsmand Stephan Immen fra KBA, den tyske myndighed, der står for godkendelsen.

Først når Tyskland har godkendt et endeligt forslag, kan de danske myndigheder gennemgå det og tage stilling til, om det kan bruges i Danmark.

VOLKSWAGEN

- Vi har nu modtaget en overordnet godkendelse fra de tyske myndigheder omkring VW's plan. Myndighederne har dog samtidig oplyst, at der forud for tilbagekaldelsen af de enkelte bilmodeller vil blive udsendt en mere detaljeret godkendelse.

- Vi har selvsagt behov for at se denne, før vi kan komme videre med vores arbejde, siger kontorchef Tine Lund Jensen, chef for den tværministerielle task force, der er nedsat for at håndtere dieselskandalen i Danmark.

GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-PROBE-FILES

Bliver Volkswagens løsning godkendt, vil alle Volkswagen-ejere, der har biler med den ulovlige software, skulle forbi et værksted og have en opdatering. Der er tale om cirka 50.000 Volkswagenbiler.

- Det har været et forløb, der har været præget af mange udmeldinger, og det har været meget vanskeligt for forbrugerne at finde ud af, hvad der er op og ned, siger jurist ved Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup og fortsætter:

- Men det er positivt, at det ser ud til, at man nu langt om længe er kommet et skridt nærmere en håndgribelig plan for tilbagekaldelserne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen