Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Internetportal for især SMV-vognmænd skal minimere tomme læs

Lastbilerne fylder godt op ude på vejene i det danske landskab. En stor del af dem kunne imidlertid undværes, hvis de

altid kørte med gods. Halvdelen af dem er nemlig uden læs.



Det hævder i hvert fald vognmand Peter Sørig,

Peter Sørig Erhvervsrenovation i Frederikshavn. Han er formand for et nyt internet-baseret initiativ, der, om alt går

efter planen, de kommende år vil reducere antallet af tomme kilometer ganske markant.



Løsningen findes nemlig i

en ny internetportal, TransOnline, som en række nordjyske vognmænd har udviklet i samarbejde med konsulenter i DTL.



Projektet,

som initiativtagerne har fået økonomisk støtte til fra det særlige, nordjyske IT-udviklingsprogram, Det

Digitale Nordjylland, startede for et par år siden. Nu kører portalen med indtil videre 32 nordjyske vognmænd,

men det kommende halve år er det hensigten, at samtlige 4.000 medlemmer af DTL skal have tilbuddet.



Peter Sørig

vurderer, at halvdelen af dem allerede i dag er teknologisk parate til at hoppe med på portalen, der for medlemmerne er gratis

det første år, hvorefter der skal betales 1.000 kr. årligt til driften af systemet.



Initiativet retter sig

mod alle medlemmer af DTL, men vil først og fremmest blive en gevinst for de små og mellemstore vognmænd -SMV''erne, vurderer

Peter Sørig.



- Det er et kæmpeproblem for denne gruppe af vognmænd, at de så ofte må køre

uden returlæs. At skaffe sig returlæs er en meget tidskrævende proces, som mange ikke har ressourcerne til. Med

TransOnline bliver det anderledes, siger han.



Den nye internetportal sigter på samtlige transportkøbere i landet

fra "Maren i kæret" til Lego i Billund.



Ideen med TransOnline er, foruden det overordnede mål om reducering

af tomme kilometer, at kunderne på portalen skal kunne scanne landets ledige transportkapacitet. Skal man f.eks. have transporteret

et klaver fra Skagen til Odense, går man på portalen for at søge på ledig kapacitet i Skagen. Hvis man antager,

at der er fem ledige biler i Skagen, skal man kunne indhente tilbud hos tre af dem - tre er det maksimalt tilladte antal i systemet.

De tre biler bliver via emails bedt om at give tilbud på transporten. Svarene skal i systemet komme hurtigt, og kunden kan nu

vælge mellem de tre tilbud i forhold til kriterier som pris, leveringstider etc., vedkommende selv sætter højest.











Som

taxa

I princippet kommer TransOnline til at minde en del om taxa-kørsel. Når bilen med klaveret er fremme i Odense, melder

den sig ledig på systemet, og den indgår så i den ledige transportkapacitet med udgangspunkt i Odense.



Omvendt

er det afgørende, at vognmændene trækker deres ledige biler ud af systemet straks, den er blevet optaget.



Peter

Sørig venter, at TransOnline vil være landsdækkende i løbet af et halvt år. Portalens nuværende

36 nordjyske vognmænd med ca. 200 biler er blot startskuddet, og ifølge Peter Sørig vil markedsføringen

af portalen først starte, når man når over en kritisk masse, hvor portalen kan siges at være landsdækkende.



-

I dag er trafikken på portalen begrænset, men vi har jo heller ikke gjort noget endnu for at udbrede kendskabet til den.

Rent teknisk fungerer TransOnline perfekt. Nu skal vi bare have koblet mange flere på, før vi indleder markedsføringen,

siger han.



Formanden mener ikke, der er nogen vej uden om internettet for de små og mellemstore vognmænd.



-

De store speditionsfirmaer har forlængst taget ny teknologi i brug. Der kommer efterhånden ikke mange transportopgaver

på telefonen. Derfor kan alle lige så godt indstille sig på, at fremtidens opgaver dumper ind til firmaet via en

email, siger han.



De deltagende vognmænd behøver ikke nødvendigvis at være meget avancerede IT-brugere.

En internetopkobling og mobiltelefonforbindelse til chaufførerne er som udgangspunkt nok til at drage fordel af TransOnline.



Succes

for den nye internetportal vil betyde færre lastbiler, erkender Peter Sørig, men det har kun lutter fordele, mener han.



-

Færre tomme læs vil nødvendigvis mindske lastbilparken, men det betyder jo kun alt andet lige, at vognmændenes

økonomi bliver bedre. Samtidig mindskes presset på vejnettet, og hertil kommer så den afledte miljøfordel,

tilføjer han.



Peter Sørig er i relation til det projekt, han er formand for, atypisk, da han personligt kun råder

over en enkelt renovationsbil.



Interessen for IT og optimering af transportbranchen har imidlertid fået ham til at involvere

sig dybt i det fremtidsrettede projekt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen