Berlingske Business

Ikke ret logisk: Rival nedsabler Mærsks strategi

Mærsk-skibet på ret køl efter begivenhedsrigt 2017
Foto:

Der er ikke mange logiske tanker bag Mærsks planer om at knytte havneterminalerne tættere på containerforretningen, mener Hapag Lloyd’s topchef.

A.P. Møller-Mærsks slagplan, der ellers skal holde skuden oven vande, risikerer at gennemhulle skroget. Sådan ser topchefen i verdens femtestørste rederi, Hapag Lloyd, på det danske shippingselskabs stort opslåede strategiændring. Ambitionen om at integrere containerforretningen med havneterminalerne kalder han »ikke ret logisk«. Det skriver Finans.

»Jeg mener ikke, der er ret meget fordel i at eje alle mulige terminaler rundt om i verden. I sidste ende fikserer det dit netværk, og det skaber muligvis også ekstra omkostninger, fordi du er tvunget til at bruge dine egne terminaler,« siger Rolf Habben Jansen til Finans.


Mærsk besluttede i 2016 at aflive æraen som bredt favnende shipping- og energikonglomerat. Fokus skal fremover ligge i en integreret logistik- og transportkoncern med verdens største containerrederi, Maersk Line, som omdrejningspunkt.


Det bliver ikke en strategi, Hapag Lloyd kopierer, forsikrer den adm. direktør.


Så sort/hvidt er billedet dog ikke, mener analytikere. Selvom Mærsk får større incitamenter til at lænke containerforretningen i Maersk Line til terminalerne i APM Terminals, regner Michael Field fra Morningstar ikke med, at det distraherer koncernen i forhold til at reducere omkostningerne.


»Det er en korrekt observation af, hvad der kan gå galt. Men jeg tror ikke nødvendigvis, det sker,« siger han til Finans.


Ved at Mærsk ejer hele kæden fra skibe til container til havn kan selskabet tilbyde kunderne løsninger, der skaber merværdi, og som andre ikke har, oplyser A.P. Møller-Mærsk til Finans.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen