Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

IKEA og otte andre kæmper vil kun køre i elbil

IKEA
IKEA og otte andre globale kæmpeselskaber har givet hinanden håndslag på at skifte hele deres bilflåde til elektriske biler inden 2030. Foto:

IKEA, DHL, Unilever og en række andre erhvervskæmper har forpligtiget sig til at udskifte hele deres bilflåde inden 2030, så den kun består af elbiler. Blandt deltagerne er også leasing-giganten LeasePlan, der vil udskifte 33.000 biler i Danmark alene.

Selvom det ikke er et særsyn at se en Tesla i det københavnske gadebillede, så er elbilsalget stadig i sin vorden. Men omstillingen væk fra fossildrevne biler over mod de elektriske får nu en ordentlig saltvandsindspøjtning. En række af verdens allerstørste selskaber har nemlig givet håndslag på at udskifte alle deres benzin- og dieseldrevne biler med elbiler. Det sker i samarbejdet EV100, som er skabt i samarbejde med The Climate Group.

De ti deltagere tæller kæmperne LeasePlan, Unilever, Baidu, IKEA, HP, Vattenfall, PG&E, DHL og Metro AG. Samtidigt er The Climate Group også gået med på initiativet.

Formålet er, at virksomhederne vil understøtte elbilerne, indtil de bliver mainstream, og de ni selskaber skal have gennemført den fulde omstilling inden 2030. For IKEA bliver øvelsen gennemgribende.

»Det gælder vores egen køretøjsflåde ved varehusene og kontorerne, men også de partnere som tager sig af vores hjemmeleverancer. Derudover vil vi sætte ladestationer op ved alle varehusene for at opmuntre både medarbejdere og kunder til også at benytte sig af elbiler,« siger Pia Heidenmark-Cook fra IKEA til DN.no.

TESLA MODEL S - 20170919101850

Udover IKEA-varehusene i Danmark vil initiativet i den grad også kunne ses på erhvervslivet bilflåde. Leasing-selskabet LeasePlan, der på verdensplan administrerer 1,7 mio. biler, vil nemlig også skifte sine 32.000 danske biler over på el.

»Vi glæder os over at være med til at sætte nogle yderst ambitiøse mål i en tid, hvor efterspørgslen på elbiler er større i udlandet end i Danmark. Det gør vi ved at gå forrest og hjælpe virksomheder og det offentlige med at sætte fokus på sammensætningen af en miljørigtig bilflåde samt forsøge at få endnu flere til at vælge elbiler. Omkring halvdelen af alle biler på vejene i dag tilhører virksomheder, og derfor vil vi gerne tage et ansvar og gøre en forskel,« siger Michael Olsen, adm. direktør hos LeasePlan Danmark, i en pressemeddelelse.

»EV100 er med til at skubbe fremtidens mobilitet i en mere bæredygtig retning. Vi opfordrer virksomheder til at gøre det samme som os, fordi elbilflåder effektivt nedbringer CO2-udledningen og dermed bidrager til at bremse klimaforandringerne. I første omgang er det vores ambition, at alle vores egne medarbejdere på globalt plan skal køre elbil i 2021. Samtidig hjælper vi vores kunder til at gøre det samme over en lidt længere årrække.«

I Danmark diskuteres indfasningen af elbiler heftigt. En afgiftsændring i starten af året har stort set slukket elbilssalget, og selvom afgiften sidenhen er blevet tilpasset, går det langt fra hurtigt med elbilssalget i Danmark.

elbil

Udbredelsen af elbiler bliver formentlig et større tema i de kommende forhandlinger om energiaftalen, for Danmark er underlagt strenge krav fra EU om at reducere sin udledning af co2 uden for den såkaldte kvotesektor. Det omfatter populært sagt bønder, biler og boliger, og det er formentlig på sidstnævnte, at de største forandringer vil ske i energiaftalen. Regeringens eget mål om, at 50 pct. af energiforbruget skal komme fra vedvarende energi bliver svært (men dog ikke umuligt) at nå, hvis ikke elbiler kommer til at bidrage i et eller andet omfang. Michael Olsen fra LeasePlan mener, at elbilersmarkedet kunne fremmes, hvis de skyhøje afgifter på el blev tilpasset.

»I Danmark er det lige nu mest kommuner, der går forrest og vælger elbiler, fordi de har taget en strategisk beslutning om at støtte udviklingen. Vi så gerne, at flere virksomheder fulgte trop, men desværre gør de høje danske afgifter det svært for mange at satse benhårdt på elbiler. Det håber vi, at initiativet kan være med til at sætte fokus på,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen