Berlingske Business

Iberia opsluger spanske lavprisselskaber

Udskældte Iberia overtager Vueling og Clickair

Spanske Iberia erhverver sig lavprisselskaberne Vueling og Clickair, som tilsammen havde over 10,5 millioner passagerer i 2007.

Det skriver nyhedsportalen for rejsebranchen Take Off.

Overtagelsen sker i en tid, hvor Iberia bliver kraftigt kritiseret af den spanske regering for sin behandling af passagerer. Regeringen vil have undersøgt Iberias omfattende forsinkelser og flyaflysninger i weekenden i Madrids hovedlufthavn, Barajas.

"Iberias opførsel overfor passagererne var uacceptabel,” siger den spanske transportminister. Et kraftigt snefald betød at lufthavnen fungerede på halv kapacitet og tusinder af passagerer måtte sove på gulvet. Ved overtagelsen af Vueling og Clickair, bliver de to lavprisselskaber lagt sammen under navnet Nueva Vueling. Til gengæld for overtagelsen selskaberne, skal Iberia afgive landings- og afgangsrettigheder på 150 returflyvninger i lufthavnene i Barcelona, Ibiza, Madrid, Venedig, Rom, Nice, Athen, Napoli og Paris.

Flyselskabet Iberia havde 27 millioner passagerer samme år på sine 108 ruter til nære og fjerne destinationer. Vueling havde over seks millioner og Clickair 4,5 millioner passagerer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen