Berlingske Business
17:42

I en klasse for sig

(KOCAELI) Det er prototyper, vi kører i. Men kvaliteten er tæt på en egentlig produktionsmodel. Støjsvag,

smidig og velkørende. Den nye Ford Transit Connect skuffer ikke. Ford fortalte allerede ved den statiske præsentation

i London først på året, at man havde gjort ekstra meget ud af den nye varebil, som hedder Transit Connect.


ErhvervsBladet

har været i Tyrkiet for at se fabrikken, hvor bilen skal bygges - og prøve den. Området omkring fabrikken er kuperet

- og med max nyttelast på 825 kg. (totalvægt er 2.300 kg) kan man få syn for sagen. Man mærker stort set ikke

ballasten, der er surret fast bag i bilen.


Den nyudviklede TDCI turbodiesel motor med Delphi common rail teknik er særdeles

smidig. De 90 HK (fås også med 75 HK) er livlige - og den har da også et drejningsmoment på 220 Nm. ved 1.700

omdrejninger. En 115 hestes benzinudgave kommer også - ligesom LPG og CNG drivmidler på basis af benzinmotoren. Gennemsnitsforbruget

for den 90 hestes udgave er opgivet til 15,3 km/l.


Gearskiftet, hentet fra Mondeo, er også utroligt letgående - og køreegenskaberne

fremragende. Udgangspunktet har været Ford Focus undervognen - men p.g.a. kravet om større frihøjde har man modificeret hjulophængene

fortil, så resultatet er lige så godt som i Focus. Bagakslen er ikke uafhængig, men stiv og støtte af dobbelte

bladfjedre og krængningsstabilisatorer - altsammen udviklet til større byrder.


En spændende detalje er, at

Fords rallyteam med Focus nu anvender dele af affjedringen fra Connect på deres rallybil - og nu kan den holde.


I lighed

med den store Transit er der tale om detaljemaksimering med Connect. Der er plads til to Euro-paller - hvor den forreste kan lastes via

sidedørene (Connect fås uden-, med én eller med to skydedøre i siden). Bagdørene kan åbnes

op til 270 grader - mod ekstra betaling (180 grader er standard).


I varerummet er der seks surringskroge - og ekstra syv surringspunkter.

Så kan man flytte krogene rundt i vognen, så surringen bliver optimal.


Passagersædet kan fås i to udgaver:

ét med skuffe under sædet - ét med mulighed for at klappe hele sædet ned i den høje vognbund, så

sæderyggens bagside kommer i niveau med varerummet.


Der kan også vælges imellem flere afskærmninger -

bl.a. et to-delt gitter, som kan drejes ind mod førerpladsen, så man undgår at få diverse gods i hovedet,

hvis uheldet er ude.


Passagerkabinen har i øvrigt flere aflæggesteder - bl.a. over forruden i hele bilens bredde.


Sikkerhedsmæssigt

er Connect crashtestet med 64 km/t off-set, hvor en betonkant rammer 50 pct. af fronten. Kun test med 56 km/t er krævet. De

er i øvrigt foretaget hos Fords datterselskab Volvo i Göteborg.


Herhjemme bliver ABS bremser formentlig standard

- sammen med antispinsystem. A-stolpen (mellem fordøre og forrude) er temmelige kraftig - men det er for at gøre bilen

mere sikker. Til gengæld er der tydelige todelte bagspejle og godt udsyn gennem de store glasarealer.


Bag den 2-vejs indstillelige

rat (hentet fra Fiesta) finder man førersædet, der kan indstilles på seks måder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen