Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

I dag åbner klaustrofobens værste mareridt

Swiss Foreign Minister Didier Burkhalter (L) and Swiss President
I dag åbnes verdens længste tunnel, Gotthard Base Tunnel, officielt, og dermed er en af nyere tids vildeste ingeniørpræstationer en realitet. Foto:

Verdens længste tunnel bliver officielt åbnet i dag. Med sine 57 km er Gotthard Base Tunnel i Schweiz en ingeniørmæssig kraftpræstation, der på sigt kan revolutionere togtrafikken i Europa.

Klaustrofobikere med trang til at udfordre sig selv kan med fordel sætte kursen mod Schweiz i fremtiden. I dag åbnes verdens længste tunnel, Gotthard Base Tunnel, officielt, og dermed er en af nyere tids vildeste ingeniørpræstationer en realitet.

Tallene taler for sig selv: Godt og vel 57 kilometer lang, begravet 2,3 kilometer nede under Alperne og med et prisskilt på i omegnen af 11 milliarder euro er tunnellen med afstand den dyreste og længste af sin slags.

Til sammenligning er tunnelen på Øresundsforbindelsen 3,5 kilometer lang, mens tunnellen ved Storebælt er cirka 8 kilometer lang.

Se billederne: Kom med ind i verdens længste tunnel - hvis du tør

Tunnellen lægger på en strækning mellem de to schweiziske byer, Lugano og Zürich, men den vil bidrage til at forkorte turen mellem sidstnævnte og Milano betragteligt. I første omgang vil den skære 45 minutter af transporttiden mellem Lugano og Zürich, mens rejsetiden mellem Milano og Zürich vil komme under to timer.

Ifølge Guardian vil den tyske kansler Angela Merkel, den franske præsident Francois Hollande og den italienske premierminister Matteo Renzi være tilstede ved onsdagens indvielse, som den schweiziske præsident Johann Schneider-Ammann beværter.

pix-ice

Ifølge den britiske avis vil mere end 1.200 gæster deltage i onsdagens reception, og festlighederne alene forventes at koste op mod 50 millioner danske kroner.

Byggeriet har stået på i 20 år, efter den første underjordiske boring blev foretaget i 1996. Med tunnelen vil højhastighedstog med en fart på op til 250km/t kunne penetrere de to tunnelrør, og forventningen er, at op mod 400 forskellige tog dagligt vil benytte tunnellen - heriblandt en del godstog.

Eurostar

Det vil dog sandsynligvis ikke vare længe, før Gotthard-tunnellen må videregive prisen som verden længste til en ny en af slagsen. I Kina (hvor ellers?) barsler man således med planer om at opføre en gigantisk undersøisk tunnel mellem Dalian og Yantai, og hvis planerne føres ud i livet, vil den blive intet mindre end 123 kilometer lang. Den vil næppe blive overgået lige med det samme.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen