Berlingske Business

Hvor er motoren? Flyfabrikanter kan ikke følge med ordrerne

AIRBUS kan ikke følge med ordrerne
FILE PHOTO: An employee works at the A320 family final assembly line of Airbus factory in Tianjin, China, August 12, 2015. REUTERS/Damir Sagolj/File Photo Foto:

Der er i øjeblikket en priskrig i gang mellem flyselskaberne med Norwegian i spidsen. Men hvis selskaberne har bestilt nye fly, kan det være, de kommer til at vente lidt.

Der var så mange fly uden motorer, at cheferne på en Airbus-fabrik i Tyskland jokede med, at de var i svævefly-branchen.

Ikke desto mindre stod der ufærdige fly, der manglede det ene eller det andet rundt omkring i fabrikken. Og selvom de i Tyskland joker med de ufærdige flyvere, så har Qatar Airways chef, Akbar Al baker, svært ved at se humoren i det.

»Det har kæmpe indflydelse på vores bundlinje. Vi skriger efter de fly,« siger han. Morskaben stoppede blandt andet, da Qatar Airways måtte afbestille fire fly, der på det tidspunkt var måneder forsinket.

US-BOEING-HOLDS-FIRST-TEST-FLIGHT-FOR-737-MAX-AIRCRAFT


Historien, der stammer fra Wall Street Journal, beskriver, hvordan fabrikanter som Airbus og Boeing forventes at bygge 30 procent flere fly om året, end tilfældet er nu inden årtiet er omme. Det er den største stigning i flybranchen siden Anden Verdenskrig, skriver de.

Airbus faldt så langt bagud produktion i december 2016, at de måtte haste 100 fly gennem fabrikken inden året sluttede for at nå at producere deres årsmål.

BEING-MOVES/


Fabrikanten Boeing gik i starten af sidste år ud og sagde, at de ville producere færre fly i 2016, end de gjorde i 2015. Det sendte Boeings aktie i det stejleste dyk i 14 år.

I torsdags (23. februar) ramte aktien rekordhøjder. Blandt andet på grund af den tårnhøje efterspørgsel og fordi Boeing offentliggjorde, at de øger antallet af producerede fly til mellem 760 og 765 i 2017. Sidste år lå det tal på 748.

En af grundene til, at fabrikanterne ikke kan følge med interessen fra flyselskaberne, er, at underleverandører af blandt andet toiletter, sæder og motorer, har svært ved at følge med efterspørgslen fra flyfabrikanterne.

Billede


Eksempelvis meddelte motorfirmaet Pratt & Whitney i september til Airbus, at det kun havde mulighed for at levere 75 procent af den aftalte mængde motorer.

Pratt & Whitney leverede sidste år 138 motorer. De forventer at det tal stiger til mellem 350 og 400.

Et flyselskab, der netop har bestilt nye fly, er norske Norwegian. De har netop fremvist et overskud i deres årsregnskab på ca. 950 millioner danske kroner og fortalte ved den anledning, at de indsætter 32 nye fly i løbet af 2017.

IRAN-BOEING/DEALS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen