Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Hvem kommer efter Ryanair i Billund?

Pix-ryanair
Norwegian er den mest oplagte kandiat til at fylde hullet for Ryanair i Billund Airport, mener senioranalytiker. Foto:

Det bliver stort set umuligt at fylde det hul, Ryanair efterlader i Billund, når selskabet fredag lukker basen i den jyske lufthavn. Det vurderer senioranalytiker fra Sydbank, Jacob Pedersen.

Det er »the usual suspects« i form af blandt andre SAS og Norwegian, der skal fylde det hul, Ryanair efterlader, når det irske selskab på fredag lukker sin base i Billund Airport. Det mener Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

»Der kommer ikke et fancy mellemøstselskab og åbner ruter her. Det tror jeg simpelthen ikke på,« siger Jacob Pedersen.

Sydbanks senioranalytiker med speciale i luftfart peger på SAS og Norwegian som mulige kandidater til at komme efter Ryanair i Billund, men det kan også være charterselskaber, der vælger at udvide i den jyske lufthavn.

Ingen af dem vil dog kunne give bidrage med den samme mængde trafik, som Ryanair har ekspederet fra Billund.

»Uanset hvem vi snakker om, så kommer de ikke til at fylde hullet en til en. Der er ikke nogen flyselskaber i Europa, der kan transportere passagerer - og tjene penge på det - ligeså billigt som Ryanair kan,« vurderer Jacob Pedersen.

Ryanair er baseret på en forretningsmodel, hvor omkostningerne holdes på et minimum, hvilket gør det muligt at tilbyde forbrugerne ekstremt billige flybilletter. Dermed opdyrker de markeder, som ikke umiddelbart er der i forvejen.

Ingen andre flyselskaber i Europa har endnu formået at hamle op med Ryanair på billetprisen, og derfor bliver det også vanskeligt for andre at skabe den samme trafik til og fra Billund, som Ryanair med lidt over 737.000 passagerer sidste år har haft.

På et pressemøde tirsdag meddelte Ryanair, at lukning af basen vil koste omkring halvdelen af Ryanair-trafikken.

Jacob Pedersen vurderer umiddelbart, at Norwegian er den mest oplagte kandidat til at dække ind for Ryanair i Billund.

»De kan det samme som Ryanair, de kan det bare til lidt dyrere priser,« siger Jacob Pedersen og konstaterer:

»Hvis det ikke er interessant for Norwegian, så er der rigtig mange flyselskaber, det her ikke er interessant for.«

Billund Airport har en passagerterminal på 40.000 m², der er designet til at ekspedere 3,5 millioner passagerer om året.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen