Berlingske Business

Hurtig handling henter stjålne lastbiler tilbage

Jævnligt oplever danske chauffører, at deres arbejdsredskab, lastbilen, er stjålet, når de vender tilbage

for at hente den. Uanset om tyveriet foregår under hjemlige forhold eller ude i Europa, lykkes det hvert år at finde over

halvdelen af de stjålne køretøjer.



I 2003 blev 117 køretøjer -trækkere, anhængere

og sættevogne - stjålet, og foreløbig er 56 af dem fundet. Myten om, at de fleste af tyverierne foregår på

skumle italienske eller polske rastepladser, afkræftes af statistikken for LAGOS-faxefterlysningssystemet, der drives i et samarbejde

mellem forsikringsselskaberne og eksportvognmændenes organisation, ITD i Padborg.



Målt på statistikken er Danmark

suverænt det farligste sted at efterlade vogntoget, men den slags snyder, for antallet af danskindregistrerede, parkerede lastbiler

-og dermed risikoen for tyveri - er naturligvis største inden for landets grænser.



Adm. direktør Jens Iwer

Petersen, ITD, tolker tallene sådan, at mens Italien i nogen grad fremstod som den slemme plet på Europa-kortet i 80''erne,

så er der ikke længere noget skrækland, hvor tyverierne særligt florerer.



- De åbne grænser

gør det alt andet lige nemmere for en tyv at nå til udlandet med et vogntog, og man kunne frygte, at det med 10 nye EU-lande fra

dette forår bliver værre. Men modsat er både vognmænd og chauffører meget omhyggelige med at vælge

de rastepladser, hvor der er størst mulig sikkerhed, siger Jens Iwer Petersen.



Indtrykket bekræftes af Østkontoret

under brancheorganisationen Forsikring & Pension, hvorfra LAGOS-systemet styres.



- Vi fornemmer, at chauffører og

vognmænd er meget hjælpsomme over for hinanden. At stå i en situation, hvor man på grund af et stjålet

køretøj ikke kan handle over for sine kunder og ikke få sin chauffør ud at køre, er ikke rart, siger

konsulent Dorte Palmblad, Østkontoret. Er der nogen, der kan genkende farver, logoer og andre kendetegn hos et dansk vogntog, er

det chaufførerne på de ca. 5000 lastbiler, der kører eksportkørsel.



Når et køretøj

er meldt stjålet, er det derfor vigtigt at handle hurtigt og få efterlyst det blandt ITD''s ca. 400 medlemsvirksomheder.



Når

forsikringsselskabet har fået meldingen om et tyveri og har udfyldt standardformularen, går beskeden videre til ITD i

Padborg, hvor faxen gløder, og der sendes efterlysning ud på dansk, engelsk og tysk via en lukket internetforbindelse.

Det er signalet til, at Interpol, lokale politimyndigheder, grænsepoliti, personale på rastepladser, speditører

ved grænser og chauffører er særligt opmærksomme på al tung trafik.

Organiserede tyverier

Hvis

tyvenes mål er højværdiprodukter for adskillige millioner kroner, efterlades vogntoget oftest, når lasten

er tømt.



Er målet derimod selve vogntoget, eksempelvis en ny Volvo eller Scania med en Schmitz- eller Krone-sættevogn,

kan der ske forsvindingsnumre med hurtig ommaling og nummerpladeskift, der besværliggør opklaringen.



Uanset hvad

motivet er, er tyveri af lastbiler så godt som altid et job for specialister.



- Når vi taler lastbiltyverier, er

de organiserede. Har man ikke kendskab til en lastbil, kan man ikke sådan lige komme af sted med den, og der skal også

være aftagere. Derfor ser vi ikke lejlighedstyve på dette område, siger Dorte Palmblad.



Pension & Forsikrings

østkontor kan især spille sin styrke ud, når der skal kommunikeres med myndigheder og andre kontakter i Østeuropa,

hvor forsvundne lastbilers veje kan være uransagelige.



Chauffører eller andre med detektiviske evner modtager en

dusør på 2000-10.000 kroner, hvis de finder et stjålet køretøj. Er det derimod ikke fundet inden

for fire uger, har den forsikrede krav på erstatning, og den kan løbe op i et millionbeløb, hvis lasten er dyrebar.



LAGOS-systemet

- lastbil, gods og sættevogn - blev etableret i august 1994 og det fintmaskede net har siden genforenet hundredvis af chauffører

med deres kæreste eje.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen