Berlingske Business

Hov, SAS! Var det virkeligheden, der fløj forbi der?

sas
Overskrift
Københavns Lufthavn, SAS. Foto:
 
 

Få selskaber er så ofte som SAS blevet dømt ude og enten på vej mod konkurs, tvunget i fusion eller til at lade sig opkøbe. Men SAS hænger på med det yderste af neglerne. Endnu.

Det skyldes en lind strøm af dramtatiske milliardsparetiltag og kapitaludvidelser i selskabet de senere år. Men SAS taber fortsat penge hurtigere end selv den mest erfarne forretningsrejsende kan drøne gennem Fast Track. I kvartalsregnskabet, der offentliggjordes i starten af marts, lød underskuddet på 665 millioner kroner. Og det var bare første kvartal.

SAS-ledelsen med topchef Rickard Gustafson i spidsen slås for at indhente den virkelighed, der for længst er fløjet forbi selskabet og hvor især lavprisselskaberne tydeliggør, at SAS har en forældet forretningsmodel og struktur.

Med den udskældte konkurrent Ryanairs varslede ankomst og nye afgange ud af København bliver SAS’ problemer kun større.

Derfor valgte vi på Berlingske Business at kigge nærmere på ikke bare SAS, men udfordringerne og virkeligheden generelt i dansk luftfart. Det sker med den artikelserie, der skydes i gang i dag.

sas

Det paradoksale er, at de danske flyselskaber er så hårdt pressede, når danskerne aldrig har fløjet så meget som nu. Det er ikke bare SAS, men bl.a. også det meget mindre Jet Time, der mærker presset. Selv Norwegian, der som lavprisselskab ellers har en langt mere simpel forretningsmodel end konkurrenter som SAS og Lufthansa, er i krise og kæmper med sine piloter og kabinepersonale om at få dem til at acceptere nytænkning.

Ind i København kommer nu Ryanair, den absolutte enfant terrible i luften. Ryanair er Europas største flyselskab og er vokset til at være et af de største i verden. Så selv om konkurrencen i starten er beskeden tager SAS den meget alvorligt.

I mens leverer Københavns Lufthavn store overskud. Det skaber kun yderligere spændinger i luften.

sas

Spørgsmålet er, hvad de danske piloter og kabineansatte skal gøre for ikke ultimativt at ende som de danske syersker eller værftsarbejdere, som der engang var tusindvis af, men hvis job i dag er stort set forsvundet til udlandet.

Luftfarten har naturligvis en helt anden struktur og et produkt, så man kan ikke bare flytte flyene og Københavns Lufthavn til Østeuropa. Samtidig har politikerne stor interesse i at have et stort netværskselskab som SAS i København, da det trækker virksomheder og penge til.

Men virkeligheden er, at de nye konkurrenter, som eks. SAS møder på den danske hjemmebane, er selskaber med langt billigere selskabsformer som følge af billigere overenskomster med deres ansatte. Derfor kæmper SAS som en gal for at få moderniseret sine overenskomster så selskabet genvinder fleksibilitet og agilitet, som det ikke har haft i mange, mange år.

Spørgsmålet er, om de danske ansatte i SAS vil opgive de sidste af de goder, de har kæmpet sig til gennem årene.

PIX-SAS

pix-SASstrejekbrand

pix-SASstrejekbrand

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen