Berlingske Business

Honda venter fremgang på bundlinjen

Honda venter fremgang på bundlinjen - 1
Honda fik overraskende overskud i kvartalet fra marts til juni, og har hævet forventningerne til årsresultatet. Foto:

Bilgiganten Honda har opjusteret sine forventninger til helårsoverskuddet. En kombination af hårdhændet opbremsning i produktionen og tegn på bedring i bilsalget får Honda til at se lysere på fremtiden.

Honda har i dag hævet sine forventninger til årsresultatet fra 40 til 55 milliarder yen, eller knap 3,1 milliarder kr.

Det sker i forbindelse med at Honda kunne fortælle, at man overaskende fik et overskud på 7,5 milliarder yen i det regnskabsmæssige første kvartal, der løb fra slutningen af marts til slutningen af juni. På forhånd havde de fleste analytikere ellers ventet et underskud på kvartalsregnskabet.

Samtidig er Honda gået i gang med at skaffe likvider, fordi bilproducenten venter en stigende efterspørgsel på billån i resten af 2009.

Hjælpepakker ser ud til at virke
Honda venter ifølge nyhedsbureauet Bloomberg at bilsalget vil bedres i resten af 2009, fordi blandt andre USA, Tysklamd, Japan og Kina har indført hjælpepakker som direkte skal understøtte bilsalget.

Det er dog tydeligt, at den voldsomme globale opbremsning i salget af nye biler også har ramt Honda. I det regnskabsmæssige første kvartal faldt driftsresultatet med 88 pct., og produktionen faldt i juni for 11. måned i træk.

I årets første seks måneder producerede Honda godt 1,3 mio. biler, hvilket var 34 pct. mindre end i samme periode sidste år, og i Europa faldt salget med 12 pct. i de første seks måneder af 2009.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen