Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Hollandsk koncern vil løse danske logistik-opgaver

Just-In-Sequence er et af den hollandske logistikkoncern Frans Maas'' specialer. Især i automobilindustrien er det vigtigt at

få delene på samlebåndet leveret efterhånden, som bilerne ruller hen ad båndet.



Bl.a. Volvo Cars

B.V. i Ghent i Belgien har helt outsourcet denne opgave til Frans Maas, som henter delene fra underleverendører i hele verden

og placerer dem nærmest i hænderne på fabriksarbejderne ved båndet - dog oftest efter først at have

været omkring Frans Maas'' lager, tre km fra den 20.000 kvm store fabrik.



På lageret er delene maksimalt i tre dage.

Fra fabrikken går der informationer ind til lageret hver 70. sekund om specifikationerne på bilerne, der netop ruller

ind på båndet nu, så man kan plukke de nødvendige dele. Alt er radiostyret via stregkoder på delene.

Dette system er det mest avancerede, der har været brugt til dato. Frans Maas har den seneste måned tillige haft et forsøg

i gang med stemmestyret ordregivning - uden brug af papir.

Stort potentiale

I Danmark er der ingen industrikoncerner der

p.t. med fordel kan have glæde af Just-In-Sequence princippet, der er en videreudvikling af Just-in-Time, nærmere kendt

som Lean (mager) Produktion. Men Frans Maas har stort potentiale i Danmark og kan gå ind og hjælpe virksomheder med rationalisering

af logistikdelen. Det kræver en del business-to-business markedsføring og en del kundebesøg.



- I Danmark

arbejder vi i Frans Maas i stor grad med andre logistikprincipper end hos f.eks. Volvo. I Danmark er hovedkontoret i Vojens og afdelingen

i Glostrup drejeskiver for logistikarbejdet, der også omfatter opdeling af forsendelser fra udlandet, hvorefter vi ofte mærker produkterne,

måske parrer forskellige produkter, og så kører dem helt ud til slutmodtagere i hele Norden, siger adm. direktør

Jens Antonsen, Frans Maas Danmark A/S.

Griber om sig

Denne oursourcing af logistik og transportopgaver griber om sig i disse år.

Frans Maas har været i Danmark siden 1990 og har levet et stille liv. Men det skal være slut nu. De senere år er

det danske datterselskab vokset med 25 pct. om året, og den udvikling skal fortsætte. Der er 30 ansatte - et tal der også

vil øges fremmover.



- Herhjemme arbejder vi meget med "Shared Logistics", hvor vi kan udnytte virksomheders

forskellige højsæsoner-, tider, uger og bare dage. Kunder har ikke samme behov, og det betyder, at mange ikke har optimal

udnyttelse af deres logistikopgaver. En anden version er "Dedicated Logistics", hvor vi koncentrerer os om én kunde,

hvor vi opbygger hele logistikdelen og ofte de fysiske rammer, så kunden kan koncentrere sig om produktet.

Fejl accepteres

ikke

Frans Maas har også opgaver for mobiltelefonselskaber, hvor man lægger forskellig soft-ware i telefonerne, inden de

sendes til butikkerne og slutbrugeren. Og ingen steder må der opstå større fejl. Hos Volvo i Ghent må man

kun have én fejlleverance til båndet for hver 9.000 biler.



Her har man 50 mand i arbejde på Volvo-fabrikken

og 200 på det nærliggende lager. Og de nærer samme stolthed for Volvo som de egentlige Volvo-medarbejdere. Volvo

er en ægte partner i denne forbindelse.



- Der er store besparelser ved outsourcing. Volvo gør det, de er bedst til -

biler. Vi gør det, vi er bedst til: logistik. Volvo aftaler alt med underleverendørerne. Vi henter og reagerer også

over for Volvo, hvis en underleverendør halter bagefter en leverance, så Volvo kan nå at reagere.

.000

kørende enheder

Frans Maas Logistics har ca. 3.000 kørende enheder, de fleste i forbindelse med samarbejde til fremmede

vognmænd. Det gælder også herhjemme, men det er Frans Maas, der styrer flåden. Med den øgede trafik på

Europas landeveje og kommende Maut for lastbiler, tror Jens Antonsen også, at øget anvendelse af jernbane vil komme på

tale, f.eks. som hucke pack, hvor traileren overføres på togvognen. I dag kører man også med jernbane mellem

Malmø og Stockholm, men afstande herhjemme er for korte.



- Frans Maas har et verdensomspændende netværk, der

ud over især vores egne 214 europæiske kontorer i høj grad arbejder i netværksamarbejde med logistikselskaber

i hele verden. Fælles for Frans Maas kontorerne er, at vi alle arbejder med samme IT-løsninger. Selskabet er på

den hollandske børs. Omsætningen i selskabet var i 2002 7,5 mia. kr. operating result (EBIT) var på 150 mio. kr..

Overskuddet lå på ca. 75 mio. kr.

Uddannet i DFDS

Jens Antonsen, 44 år, kom til Frans Maas i 2001 - efter

23 år hos DFDS, hvor han begyndte som elev i 1978. Hans skolebaggrund er en højere handelseksamen fra Roskilde Handelsskole.

Og privat har han da også bosat sig i Jyllinge ved Roskilde efter en periode i England og 12 år i DFDS'' afdeling i Horsens.

Han bestyrer i dag også det 10 gange større svenske marked - og sidder tre-fire dage om ugen på kontoret i Göteborg

med en afstikker til det danske hovedkontor i Vojens. Én dag om ugen er han så i Glostrup.



På sigt vil det

også være naturligt at mere af handelen med de kommende, østeuropæiske EU-medlemsstater gik via Skandinavien.

Frans Maas er allerede baseret i alle landene - også i f.eks. Rusland. Et 10.000 kvm. stort logistikcenter er netop etableret

i Moskva.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen