Berlingske Business

Højere containerrater trækker Mærsk op

Mærsk leverer halvårsregnsskab klokken 08. onsdag morgen
-Arkiv- A.P. Møller - Mærsk leverer halvårsregnsskab klokken 08. onsdag morgen Majestic Mærsk passerer Sletterhage fyr på vej til anløb i Aarhus. (Foto: Axel Schütt/Scanpix 2017) Foto:

Stigende priser på containermarkedet hjælper A.P. Møller-Mærsk, der fortsat regner med en forbedret samlet indtjening i 2017.

A.P. Møller-Mærsk nyder godt at højere fragtrater på containermarkedet, mens Maersk Drilling, der udlejer boreplaforme, må se indtjeningen falde drastisk.

Samlet viste den underliggende indtjening et plus på næsten 2,5 mia. kr. i andet kvartal mod ca. 850 mio. kr. i samme periode sidste år. Containerrederiet Maersk Line tjente alene næsten 2,1 mia. kr.

»Maersk Line er igen lønsom på linje med guidance med en voksende omsætning på USD 1 mia. sammenlignet med samme kvartal sidste år. Overskuddet for samme periode var USD 490 mio. højere, primært på grund af højere rater,« udtaler adm. direktør Søren Skou i en meddelelse.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Målt på resultatet efter skat kom A.P. Møller-Mærsk ud med et tab på 1,7 mia. kr. Det skyldes nedskrivninger i tankrederiet Maersk Tankers og havneselskabet APM Terminals på hhv. 2,9 mia. kr. og 1,6 mia. kr. Maersk Tankers er ramt af lavere rater, mens APM Terminals har måttet se den gennemsnitlige omsætning i havnene falde med 10 pct. i kvartalet.

Også Maersk Drilling, der udlejer boreplatforme, er udfordret. Selsakbet måtte se indtjeningen falde til 177 mio. kr. fra mere end mia. kr. i sammen periode i fjor. 10 af Maersk Drilling platforme har været helt eller delvist ude af drift i andet kvartal pga. manglende efterspørgsel.

Olieselskabet Maersk Oi er stadig positivt påvirket, at bedre oliemarkeder og l løftede i kvartalet indtjeningen til 1,2 mia. kr. fra godt 800 mio. kr.

»I de olie- og gasrelaterede forretningsenheder i vores energidivision vil der fortsat være fokus på at optimere resultaterne og udforske nye forretningsmodeller for at styrke de enkelte forretningsenheders position under de nuværende markedsbetingelser,« hedder det fra Søren Skou.

Carlsberg_business

Det omfattende hackeranbreb, som ramte Mærsk i løbet af sommeren kan have kostet op mod to mia. kr.

»I sidste uge af kvartalet blev vi ramt af et cyberangreb, der først og fremmest påvirkede Maersk Line, APM Terminals og Damco. Volumener blev negativt påvirket i et par uger i juli, og som konsekvens vil Q3-resultatet blive påvirket. Vi forventer, at cyberangrebet vil påvirke resultatet negativt med 200-300 mio. dollar,« udtaler Søren Skou.

Omsætningen i A.P. Møller- Mærsk steg til knap 61 mia. kr.- ca fem mia. kr. mere end sidste års andet kvartal.

A.P. Møller-Mærsk er i øjeblikket i gang med store strategiske forandringer, hvor transport og energidelen skal splittes i to. Mærsk kommer ikke med meget nyt om processen, men siger, at tranportdelen arbejder mod at kun fungerer som en selvstændig enhed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen