Berlingske Business

HK vil lægge mest muligt pres på Ryanair

til Scanpix
Ryanair åbner for ruter fra Kastrup Lufthavn og holder pressemøde på Radisson Blu Royal Hotel. Udenfor demonstrer fagforeningerne imod luftfarts selskabets scociale dumbning. Foto:

En af fagforeningerne, der har givet håndslag på en sympatikonflikt mod Ryanair, er HK. Ifølge sektorformanden i HK Privat Sjælland, Kurt Jørgensen, handler det om arbejdsforhold og noget meget mere principielt.

Der er to ting i det. Det ene er arbejdsforhold. Det andet er meget mere principielt.

Sådan lyder det fra sektorformanden i HK Privat Sjælland, Kurt Jørgensen.

»Vores arbejdsmarked bliver bygget op på den måde, at arbejdsmarkedets parter aftaler rammerne for løn og arbejdsvilkår. Altså laver overenskomster. Og det er jo det, Ryanair siger, at de helt principielt ikke vil gøre. Og det er vores arbejdsmarked bygget op på, så det skal Ryanair også, hvis de skal være her i landet.«

FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR

Når man går ind og laver en sympatikonflikt, gør man det for at lægge mest muligt pres på modparten. Derfor er det ifølge Kurt Jørgensens forventning at gøre det så svært som muligt, for Ryanair at lette fra jorden.

»Nu vi går ind og laver konflikt på andre ting omkring lufthavnen. Tankning af flyet og alt det der, så Ryanair ikke kan få tanket og hentet bagagen. Og vores medlemmer laver ikke arbejde for Ryanair, når vi har lavet sympatikonflikt. Derfor får Ryanair virkelig svært ved at lette fra Københavns Lufthavn, hvis ikke de vil lave en overenskomst,« siger Kurt Jørgensen.

Pix-ryanair

I Billund har det ikke været muligt at sætte hårdt nok ind over for Ryanair, da man var alt for sultne efter arbejdspladserne. Men det ser anderledes ud i København.

»Fagbevægelse står for svagt i Billund. Så man har sluppet af sted med det derovre, ligesom man har gjort rundt om i hele verden. I København er vi meget bedre organiseret og har meget større mulighed for at lave sådan en konflikt med en positivt resultat for os. Så sætter man fuldt ind der,« fortæller Kurt Jørgensen.

(FILES) - A file picture taken on November 8, 2006 shows two Iri

FRANCE-TRANSPORT-PLANE-RYANAIR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen