Berlingske Business

Historien gentager sig: Mols-Linien stiger over Polaris' bud

ML
Mols-Linien sejler igen med en aktiekurs, der ligger et stykke over kapitalfonden Polaris' bud på selskabet. Foto:

Markedet har deja-vu i dag. Mols-Linien stiger nemlig over det forhøjede tilbud fra Polaris, præcis som ved det første bud.

Trin ét: En kapitalfond placerer et bud på et mindre, dansk rederi. Trin to: Investorer handler rederiets aktiekurs over kapitalfonden bud.

Der mangler nok stadig en del emperi til at godtgøre, om ovenstående regel holder vand, men i Mols-Liniens tilfælde lader der til at være noget om snakken. For aktiemarkedet har reageret på præcis samme vis, begge gange kapitalfonden Polaris har meldt bud ind til børsen.

ML

I skrivende stund er Mols-Linien steget med 12 pct. til 43 kroner for en aktie på den første åbningsdag, efter Polaris hævede sit bud fra 34 til 40 kroner per aktie.

»Investorernes risiko er begrænset, for de kan altid sælge til 40. I den henseende er adfærden helt forventlig og helt efter planen. Det følger, hvad man ellers ser i udlandet, når der er noget i gærd, og der måske kan være flere kombetanter inde i billedet,« siger investeringsøkonom hos Nordnet, Per Hansen.

JJK

Da Polaris aflagde sit første bud på 34 kroner per aktie, steg kursen også over kapitalfondens bud. Og det er et risikabelt game, som investorerne spiller. Kapitalfonden Polaris har nemlig sikret sig uigenkaldelig opbakning for 76 pct. af aktionærerne, og hvis Polaris tilegner sig kontrol med 90 pct. af aktiekapitalen, så kan de tvangsindløse de resterende aktionærer.

Flere juridiske eksperter har over for Berlingske påpeget, at det vil være meget usandsynligt, hvis ikke tvangsindløsningensprisen bliver den samme, som størstedelen af aktionærerne har sagt ja til. Dermed risikerer de investorer, der nu handler til 43 kroner, at blive tvangsindløs til en lavere pris.

14BUSMols-Linien-Thomas-Tan.jpg

Den risiko var der naturligvis også, da Polaris' bud var 34 kroner, og aktien handlede i 35: Men dem, der købte dengang, må siges at have gjort en helt okay handel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen