Berlingske Business

Her er taxibranchens våben mod Uber: en ny app

Fredag - »Moove«
Tre af de helt store taxiselskaber herhjemme er gået sammen om at lave en app til bestilling og betaling af taxaer i kampen mod Uber. App’en hedder »Moove«. Prisen for en Moove-tur ligger omkring 5 til femten pct. under prisen på en taxitur bestilt over telefon eller som gade-tur, fremgår det af pressemeddelelsen. Foto:

To af de helt store taxiselskaber herhjemme er gået sammen om at lave en app til bestilling og betaling af taxaer. App’en hedder »Moove«.

Rettidig omhu. Den danske taxibranche er klar med en app til bestilling og betaling af taxature.

Uber kører videre trods retssag Landsret: Uber er ulovlig taxik

4x48, TaxiNord, og DanTaxi er gået sammen for at gøre taxaturen nemmere og billigere for taxikunder med en ny app, der giver fast pris og rating af chauffør.

»Det er taxi, som man kender det - men alligevel ret anderledes: Lavere pris, højere service og mere tryghed. Bag Moove står et strategisk og teknologisk samarbejde mellem 4x48 TaxiNord og DanTaxi, der fra starten af det nye år lægges sammen til landets største taxiselskab,« skriver selskaberne i en pressemeddelelse.

Uber kører videre

Motivationen, for at gå sammen om en ny taxi-app, er, at man ønsker at sige farvel til taxameteret og gøre brug af nyeste teknologi:

»Vi har taget hul på fremtiden med inddragelse af al den nyeste teknologi for at få rystet branchens lidt støvede image af os. Vi har sænket priserne, så de er lavere end de nuværende taxipriser, og de er udregnet efter Google Maps bedste ruteforslag. Vi har sagt farvel til taxameter, som man kender det, og kunderne vil kende den præcise pris, inden man køber turen,« siger Moove-direktør Carsten Aastrup.

Billede

Alle ture bestilles og betales direkte i app’en. Prisen beregnes ud fra den billigste rute ved hjælp af Google Maps. App’en medregner forhold som myldretidstrafik, snefald, trafikpropper og tilbyder kunden en pris, der afspejler tidspunkt og forventet trafik.

Og som Moove skriver i pressemeddelelsen:

»Så er app’en helt lovlig!«

UBER-BRITAIN/TRIBUNAL

Chaufførerne bedømmes

Et af de springende punkter i diskussionen mellem taxaselskaberne og Uber har været, at man med Uber-appen har haft mulighed for at bedømme chaufføren. Noget, som hidtil ikke har været mulig med almindelig taxa, indtil nu:

»Vi har sat endnu mere fokus på service. Vi kender chaufførerne, så med Moove får man navn og foto på chaufføren, så snart man bestiller – det giver tryghed. Moove benytter udelukkende autoriserede taxaer og professionelle chauffører,« siger Carsten Aastrup

Chauffør bliver væk fra principiel Uber-sag UBER-BRITAIN/TRIBU

Kundevurderingerne bliver gemt i Moove’s database. Er en chaufførs rating helt i bund, får chaufføren ikke længere tilbudt Moove-ture.

Carsten Aastrup oplyser desuden, at man vil give alle lovlige taxiselskaber i Danmark mulighed for at benytte Moove app’en.

»Vi er kun interesserede i, at så mange taxiselskaber som muligt får mulighed for at bruge Moove. Det er med til at højne professionalismen i branchen, til at sætte priserne ned og til at give kunder og chauffører den bedst mulige tryghed,« uddyber Carsten Astrup.

Den pris, man ser på skærmen, er, hvad man betaler for turen, uanset trafikforhold. Prisen for en Moove-tur ligger omkring 5 til femten pct. under prisen på en taxitur bestilt over telefon eller som gade-tur, fremgår det af pressemeddelelsen.

Moove findes kun til IOS, android-version er på vej.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen