Berlingske Business

Her er stridens kerne i Norwegian

pix-norwegianstrejke
En strejke blandt flyselskabet Norwegians piloter betyder, at selskabet onsdag aflyser en lang række afgange. Foto:

650 piloter hos Norwegian har nedlagt arbejdet, 800 kabineansatte er sendt hjem og 35.000 passagerer er strandet. Læs her for at forstå, hvad konflikten i Norwegian handler om.

En stor andel af Norwegians piloter har nedlagt arbejdet, og strejken påvirker lige nu 35.000 passagerer. Sidste år var Norwegian også ramt af omfattende pilotstrejker, der endte med at koste flyselskabet 100 millioner kroner.

Her er hvad de slås om denne gang:

1. Konflikten mellem Norwegian og piloterne tager udgangspunkt i overenskomstforhandlinger mellem ledelsen og piloternes fagforeninger. Norwegian vil have besparelser, men forhandlingerne er strandet på spørgsmål om omhandler arbejdstid, fleksibilitet, pension og forsikringer.

2. Største stridspunkt er dog, at piloterne vil have en overenskomst med moderselskabet Norwegian Air Shuttle og ikke datterselskabet Norwegian Air Norway, da de mener, at det er moderselskabet bestemmer alting og håndterer deres HR. De vil også have aftaler, der giver ensartede overenskomster for alle piloter i Skandinavien og som betyder, at kun skandinaviske piloter kan flyve på ruter ind og ud af Skandinavien. Omvendt nægter Norwegian at lade piloterne diktere den type kommercielle beslutninger.

Norwegian indstiller al flytrafik i Skandinavian

Norwegian mener, at de skandinaviske piloter er for vellønnede og arbejder for lidt i forhold til markedet. Eksempelvis henviser de til en statistik, der viser at Norwegians piloter flyver 700 timer om året, mens den tilladte grænse i EU ligger på 900 timer. Ifølge Norwegian ligger flere konkurrenter tættere på grænsen.

Samtidig henviser de til, at flyselskaber som eksempelvis SAS har fået de ansatte til at gå ned i løn, og at SAS og andre er i gang med at omorganisere ansatte til datterselskaber med billigere overenskomster.

Ifølge norske medier har der ikke været reelle forhandlinger mellem parterne i døgnet op til strejken trådte i kraft. Piloterne har to gange afvist at mødes til forhandlinger for overenskomst ikke er på agendaen. Omvendt mener Norwegian at bolden nu ligger hos piloterne.

pix

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen