Berlingske Business

Her er de fem vigtigste nyheder i Mærsks regnskab

Mærsk
Overskrift
Foto:
 

Fem vigtige ting til at forstå dagens halvårsregnskab fra A.P. Møller-Mærsk, hvor det danske konglomerat tjente 17,8 mia. kr. - næsten seks mia. kr. mindre end i fjor.

Artiklen fortsætter under billedet
FILE NETHERLANDS SHIPPING
Foto : JERRY LAMPEN

1) Maersk Line klarer sig godt gennem et svært marked med lave rater. Verdens største containerrederi forsætter med at forbedre sin konkurrenceevne, og bemærkelsesværdigt løfter ledelsen nu de overordnede mål for, hvilket afkast rederiet årligt skal levere. Også ambitionerne om at  følge med markedet får et løft op til nu »mindst at vokse med markedet«.

Artiklen fortsætter under billedet
INDONESIA MAERSK LINE
Foto : BAGUS INDAHONO

2) Det lykkes at undgå den nedjustering, som markedet havde spekuleret i, efter at lave fragtrater og en faldende oliepris havde gjort investorerne bekymrede. Et hårdt fokus på omkostningerne i især i Maersk Line er med til at redde selskabet fra at ændre på forventningerne.

Mærsk

A. P. Møller-Mærsk

I mio. dollar1. halvår 20151. halvår 2014Ændr.
i pct.
Omsætning2107323685-11%
Driftsresultat3362277021%
Nettoresultat før ex.ord2658655306%
Egenkapital3823642474-10%
Overskudsgrad16,0 pct.11,7 pct.
Soliditet59,7 pct.59,8 pct.

Artiklen fortsætter under billedet
A.P.Møller-Mærsk generalforsamling i Bella Centret A.P. Møller-Mærsk Generealforsamling 2015
Foto : ERIK REFNER

3) A.P. Møller- Mærsk forkæler aktionærerne. Selskabet er klar til at købe aktier tilbage for 6,7 mia. kr. og  lover stigende udbytter fremover. Det sker som led i selskabets arbejde med at finde en løsning på, hvad der skal ske med selskabets overskydende kapital. Det er ved at udvikle sig til et problem, for mange penge i selskabet hæmmer afkastet og dermed udviklingen i aktiekursen. Indtil nu har ledelsen valgt at give aktionærerne pengene frem for at foretage de store opkøb, som ledelsen tidligere har luftet ambitioner om.

TV: Derfor kunne Mærsk overraske med regnskab

 

Artiklen fortsætter under billedet
Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor
Foto : CLAUS FISKER

4) A.P. Møller-Mærsk opgiver flere målsætninger, efter at olieprisen er mere en halveret siden sidste sommer. Det får nu selskabet til at opgive målet om at producere 400.000 tønder olie om dagen i 2020 mod i dag lidt over 300.000. Det sker, fordi nogle af selskabets olieprojekter ikke længere er rentable ved den nuværende oliepris. Olieprisen får også betydning for andre konkrete mål i forretningsområderne Maersk Drilling, APM Terminal og APM Shipping Services.

ccc

Artiklen fortsætter under billedet
Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk fastholder forventni
Foto : Christian Liliendahl

5) A.P. Møller-Mærsk opgiver de tanker, som ledelsen kan have haft om et nyt forretningsben Selskabets har nemlig i halvårsregnskabet ændret ordlyden af en central formulering  fra årsregnskabet. I februar lød det, at virksomheden kiggede og undersøgte mulighederne for at gå ind i »helt nye områder«. Det afsnit er nu ændret til , at A.P. Møller-Mærsk skal lede efter vækst i områder, der lægger »sig op af de eksisterende forretninger«.

A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger

Finans-TV: Mærsk Line ud med stærkt resultat

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen